BARF

Pohdiskelua oikeasta ja väärästä ruokinnasta

Valvojat: nikke w, gsb

BARF

ViestiKirjoittaja sari » Su Loka 19, 2003 6:17 pm

onkos teillä kenelläkään omakohtaisi kokemuksia BARFista? mua
kiinnostais jonkin verran moinen ruokinta mutta epäilyttää kuitenkin vähän. lähinnä kai onko liian monimutkaista valmistaa (aika välillä muutenkin vähissä) ja sit raaka-aineiden hankita, mistä saa jne.

oon seurannut keskustelua airis- ja barf postituslistalla siel aika paljon tän ruokavalion käyttäjiä mut olis kiva kuulla joltain vähän tutummalta lähteeltä ihan rehellisiä mielipiteitä

sarkka
sari

ViestiKirjoittaja gsb » La Tammi 31, 2004 4:08 pm

Mä olen sellainen "puoliBARFfaaja" :P
Annan Martalle paljon rustoja ja luita, iso osa ruuasta on lihaa/mahaa. Ja enää vain pieni osa kuivaruokaa, jos ei muuta satu olemaan.

Toivo tulee viikon kuluttua ja se ruokitaan myös tämmöisellä hyväksi havaitulla sekaruokinnalla, alusta asti.

Vihannessoseita en ole tehnyt eli se siitä täys BARFfauksesta, ja annan Martalle myös hiilihydraatteja BARFfareiden hyljeksimässä muodossa eli makaroonina, riisinä ja perunana. Martta on meillä mm. jätteensyöjä, niinkuin koirat ovat tuhansia vuosia olleet eli kaikki ruuanjämät päätyy koiran kuppiin.

Meillä harrastetaan myös "luu/rustopäiviä" ja silloin ei syödä mitään muuta kuin rustoja tai lihaisia luita. Pikkuhiljaa, ehkä näitä päiviä tulee enemmän ja enemmän, kun kuulee ihmisten hyvistä BARFkokemuksista.

-susa-
Motto:"Tokoa - ei tosikoille =o) "

Kennel Kesselin - amstaffeja ja tokoa.
http://kennelkesselin.net
gsb

ViestiKirjoittaja Tiisa » La Tammi 31, 2004 9:10 pm

Mie tässä lueskelin BARF:ista ja sinällään pidän kyllä ideasta, mutta en kyllä itse allekirjoita tuota lihan korostamista. Kyllä se koira muutakin ravinnokseen tarvitsee kun suuret määrät lihaa, onhan se ollut jo pitkään sekaravinnon syöjä. Koirat ovat tietysti koiria ja sudet susia ja sinällään niitä ei pitäisi sekoittaa, mutta haluaisin vielä mainita että sudetkin syövät monipuolisemmin kuin vain pelkkää lihaa ja luita. Esim. pikkunisäkäitä nahkoineen päivineen, marjoja, kasvien juuria ja tietenkin saaliseläinten vatsalaukun sisällön joka koostuu "kasviksista" ym. ym.

Mielestäni tuota lihansyöntiä taas korostetaan joka paikassa aivan liikaa, täytyy myös muistaa liiallisen lihansyönnin haitat. Liha sisältää vai osan koirien tarvitsemista kivennäisistä ja liiallinen lihan syönti myös heikentää kivennäisten, valkuaisten ja vitamiinien imeytymistä sekä rasittaa munuaisia ja altistaa mm. virtsakiville.

Liha on usein myös hyvin "vahvaa" ruokaa mikä saattaa aiheuttaa kasvu- ja luustonhäiriöitä, esim. raajat vääntyvät. Liiallisen lihan syönnin on todettu aiheuttavan myös munuaiskiviä, sydänmentykytystä, luupiikkejä, nivelvaivoja, lisääntymisongelmia ja hermostuneisuutta.

Mielestäni koiralle kuuluu siis syöttää muutakin kuin pelkkää lihaa ja rustoluita. Mielestäni hyvään ruokavalioon kuuluu riisiä/perunaa/makaronia, kohtuudella lihaa ja rustoluita, mutta eivät ne vihanneksetkaan pahitteeksi ole. Mutta muuten olen samoilla linjoilla siinä että meidän pitäisi siirtyä yhä vain luonnollisempaan ruokintaan koiriemme suhteen eikä tyytyä vain kaupasta ostettuun valmisruokaan jotka usein ovat (kyseenalaisilla) lisäaineilla kyllästettyjä.

Kukin tavallaan, mutta mielestäni kannattaa punnita sekä hyvät että huonot puolet ennen kuin tekee hätiköityjä ratkaisuja.

Tiisa
Tiisa

ViestiKirjoittaja sari » Ma Helmi 02, 2004 4:40 pm

joo, mä olen aika samoilla linjoilla susan kanssa. ollaan nyt vähennetty nappulat minimiin, en ihan kokonaan niistä ainakaan vielä uskalla luopua.

tuiskulle olen nyt väsännyt kasvikset soseeksi ja siihen sit sotkenut raakaa jauhelihaa, maksaa ym. ihan hyvin on maistunut. uloste on ehkä vähän kiinteämpää ja sitä on vähemmän. soseutettuina kasvikset eivät ainakaan tule kokonaisina paloina läpi.

viljastakaan en ole kokonaan luopunut vaikkei sitä nyt joka aterialla ole, mä haluan edelleen syöttää tähteeksi jääneet makaroonit tolle jätemyllylle :) ja kyllä mä edelleen välillä keittelen jotain puuroa.

noi luut mua vähän arveluttaa edelleen, tuisku on niin hirveä hotkimaan et pelottaa sen syövän luut liian isoina paloina. barf-sähköpostilistalla on nyt ihan lyhyen ajan sisäällä ollut kaksi vai kolme tapausta jossa koira on syönyt liian ison luun palan ja se on sitten jäänyt jumiin... isompia luita ja rustoja tuisku on saanut mutta broileria en ole vielä uskaltanut kokeilla.

pääasiassa silti positiivisi kokemuksia, onhan tää tietysti vähän työläämpää mutta ainakin tuisku tuntuu olevan hyvässä kunnossa. ihan helppoa ei kyllä ole noita luita löytää
sarkka
sari

ViestiKirjoittaja sari » Ma Helmi 09, 2004 1:30 pm

nyt oon sitten antanut ensimmäiset raaat broilerin luut tuiskulle! pitkän epäröinnin jälkeen päätin uskaltaa kokeilla broilerin koipipaloilla, ne on ainakin vähän isompia kuin yleisesti BARFissa käytettävät siivet, joiden pelkään menevän kokonaisina tuiskun kurkusta alas.

tuisku oli, arvatenkin, aivan intona kun moisen aarteen sai, annoin vain yhden luun aluksi ja niinhän siinä kävi ettei tuisku raukka osannut sitä syödä!! se vain nuoli sitä onnellisen näköisenä ja kanteli paikasta toiseen... ei kovin toivottavaa käytöstä. ei auttanut kuin erotella luut ja liha toisistaan, sen jälkeen tuisku kyllä söi sekä lihat että luut ja pureskeli kyllä luutkin niin hyvin että ihme on jos joku pala tukkeeksi jää.

nyt sitten mietin kahta asiaa, miten saisi tuon paikasta toiseen kantelun loppumaan. raaassa kanassa kuitenkin periaatteessa on aina salmonellan vaara enkä haluaisi että ne koivet kovin pitkälle tuiskun kupista kulkeutuisivat.
sarkka
sari

ViestiKirjoittaja Vierailija » La Kesä 05, 2004 8:47 pm

"Mielestäni koiralle kuuluu siis syöttää muutakin kuin pelkkää lihaa ja rustoluita"

BARF on paljon paljon muutakin kuin lihaa ja rustoluita. Rustoja voi toki käyttää mutta enemmän pitäisi antaa kovaa luuta.

Tässä yksi BARF resepti :wink:

Lihaisat luut 60-80%
Vihannekset/hedelmät 10-15%
Sisäelimet/liha/kala 10-15%

Tuota reseptiä voi käyttää pennullakin. Se ei ole liian vahvaa.
Vierailija

ViestiKirjoittaja Vieras » Ma Helmi 13, 2006 10:36 am

Kannattaa lukea ensin barffista kunnolla ennen kuin sitä lähtee kokeilemaan. Esim. täältä http://www.canismythos.fi/artikkelit.htm löytyy artikkeli barffauksesta ja myös tietoa NEU:sta, joka on vähän helpompi tapa ruokkia koiraa, mutta koiralle ei tarvitse antaa teollisia tuotteita.
Vieras

Murren Murkina

ViestiKirjoittaja Artificial » Ti Heinä 04, 2006 9:05 pm

Murren Murkina Helsingissä Pukinmäessä on erikoitunut barf- ruokintaan. Sieltä saa esim. valmista kasvis-liha-sisäelinmössöä pakasteena 500 g pusseissa.
Artificial

ViestiKirjoittaja Jen » Ti Heinä 04, 2006 9:21 pm

Meillä barffataan nyt kohta kolmatta vuotta, enkä voi kuin kehua. Myös juniori yks vee on kasvanut barffilla, kehittyminen luonnollisestikin hitaampaa kuin nappulasisaruksilla, mutta nykyajan broilerikasvun ihannointiin kyllästyneenä pidän sitä vain ja ainoastaan hyvänä asiana. Mitä hitaammin massa ja koko tulee, sitä kestävämpi koirasta kasvaa, IMO.

Murren murkinaa suosittelen, ja erityisesti alkunälkään suosittelen murren kotisivuja murrenmurkina.com , joilla on kerrottu barffaamisesta, sen aloittamisesta, eduista ja haitoista. Itse voin kertoa vain meidän koirille barfin myötä tulleita etuja, joita ovat mm karvanlaadun ja ruokahalun paraneminen, kakin määrän merkittävä väheneminen, aineenvaihdunnan tehostuminen, hengityksen raikkaus, korva- ja tassunväliongelmien katoaminen.
~Matalat pärjää Aina~
Jen

ViestiKirjoittaja jaana » Ti Heinä 11, 2006 10:31 pm

sari kirjoitti: noi luut mua vähän arveluttaa edelleen, tuisku on niin hirveä hotkimaan et pelottaa sen syövän luut liian isoina paloina. barf-sähköpostilistalla on nyt ihan lyhyen ajan sisäällä ollut kaksi vai kolme tapausta jossa koira on syönyt liian ison luun palan ja se on sitten jäänyt jumiin... isompia luita ja rustoja tuisku on saanut mutta broileria en ole vielä uskaltanut kokeilla.

Millasia luita on koirilla jäänyt kurkkuun jumiin?
Meillä pentuna jätettiin rustojen antaminen sikseen, kun kahdesti meinas viimeinen, pieni rustonpala juuttua pahasti kurkkuun. Vaikka sen tokalla kerralla oli ottamassa koiralta pois, kun pala kävi pieneksi, tuli pojalla vaan hirvee kiire hotkasta se rusto äkkiä masuun, kun huomasi, että ollaan ottamassa pois. Sen verran herkkua rusto oli. (Muiden lihojen ja luiden kanssa ei oo ollut pois ottamisessa ongelmaa.)

Myöhemmin isompana (nyt koira on vajaan vuoden ikänen) on koira syönyt rustoja ihan eri malliin, kun leuoissa riitti voima laittaa luut palasiksi.

Ja mitä noihin broilereihin tulee: koira syö tällä hetkellä pääasiassa broilerinsiipiä ja mitään ongelmaa broiskunluiden kanssa ei ole. "Pahimmillaan" jätkä saattaa rouskasta yhtä siipeä 1-2 kertaa ja nielasee sen sitten sellasenaan masuun. Aluksi oltiin, että :shock: , mutta tosi hyvin broiskun luut imeytyvät. Äärimmäisen harvoin löytyy pieniä paloja luuta kakan seasta. Pääasiassa imeytyvät ihan täysin! (Ja noita kakkoja tulee tarkkailtua melkeinpä joka kerta, kun haluaa varmistua, että ruokailu on kunnossa. Barffailu on kuitenkin vielä uudehko asia meille. Eli alle puol vuotta ollut koira täysin raakaravinnolla.)

Mut en kyllä huolehtisi yhtään broilerinluiden kanssa, ainakin täysin barffilla olevan koiran sisuskalut tekee luista helposti selvää... Toki taustalla vain oma kokemus ja eka oma koirakin.
jaana

Barffista

ViestiKirjoittaja Mimoza » Ke Heinä 12, 2006 12:41 pm

Meillä on nyt syöty Barffia pikkasen reilu vuosi. Vuosi sitten kesäkuussa saatiin vihdoin selville mistä jatkuvat korvatulehdukset johtui, eli allergiasta.
Puppy on allerginen kaikille viljoille, sekä naudan ja sian lihalle. Ennen elettiin antibioottien varassa, nykyään haetaan korvatippoja jos herra on syöny jotain viljaista. (niinkun esim. äitin koiran maksalaatikot....)
Papi sairastaa myöskin epilepsiaa. Barffauksella myös epilepsiakohtaukset on vähentyny. Ennen kohtauksia oli kuukauden välein, nyt neljän kuukauden. Eihän sitä tietysti todistettu ole, että se barffista olis parantunu, mutta ite kyllä uskon niin.
Meillä syödään pääasiassa kanaa, kalkkunaa ja broileria, välillä hevosta, lammasta ja hirveä.
Meidän ruokakauppa löytyy osoitteesta http://www.barffi.net/
Siellä on mukava ja asiantunteva palvelu, ja Sari antaa tosi hyviä neuvoja, ja onpa sitä tultu käytyä Sarin pitämällä Barf-luennollakin. :D
Mitään ongelmia ei hotkimisen kanssa ole tullu, vaikka sitä pelkäsinkin. Papsu syö tosi nätisti, parvekkeella, omassa kopassa. Alkuun syötiin ihan missä sattu, mutta kun niitä luita vaan sitkeesti kanniskelee sinne omalle ruokapaikalle, niin... kai se kovakorvasinkin :roll:
Suosittelen kyllä lämpimästi kaikille Barffausta.
-Mimmu & Puppy & Aria-
Mimoza

ViestiKirjoittaja -AST- » La Tammi 06, 2007 9:29 pm

Me ollaan kanssa Barffailtu enempi ja vähempi. Viisaammathan sanovat ettei ole olemassa ns. puoli barffia, mut mä ainakin luokittelisin itseni ja koirani juuri tähän kastiin :lol: . Hyvänä vinkkinä annan, et jos pelkää et koira hotkii broitskun siivet liian suurina, niin ostatte Fiskarsin kalasakset ja niillä siivet pienemmiksi suupaloiksi. Näin ainakin meillä tehdään, eikä ole tarvinnut pelätä et nieleekö palat liian suurina :wink: ..
-AST-

ViestiKirjoittaja MSL » Ti Helmi 03, 2009 6:39 am

Ollaan barffattu kuutisen vuotta. Ei mitään pahaa sanottavaa. Nykyiset koirat ovat kaikki olleet raakaruokinnalla pennusta saakka.
Rwu, 50 kg on kuvattu A/A 0/0.
Karvanlähtö on vähentynyt, piereminen on loppunut, ei ole ripuleita/löysiä vatsoja enää ollenkaan eikä myöskään oksentelua. Kaikki nuo olivat ihan normaaleja juttuja aikaisemmin, eli pidin normaalina sitä että silloin tällöin koiralla on vatsa löysällä ja se oksentelee satunnaisesti.
MSL

Paluu Koiranruokinta