Kysymyksiä ja keskustelua ALO-liikkeiden koulutuksesta.

Pulman paikat ja vinkit toko koulutuksessa

Valvojat: nikke w, gsb

Kysymyksiä ja keskustelua ALO-liikkeiden koulutuksesta.

ViestiKirjoittaja gsb » Ke Syys 27, 2006 8:37 am

Kuinka aloittaa, miten opettaa liikkeet alusta asti niin, ettei joutuisi kovin paljon korjailemaan enää myöhemmässä vaiheessa.

Eli keskustelua liikkeistä ja niiden opettamisesta & kilpailemisesta alokasluokassa.
gsb

ViestiKirjoittaja protesti » La Loka 28, 2006 6:21 pm

Ok eli nyt kun löysin tällaisen sopivan foorumin niin kaitpa sitä voisi meidän ongelmaamme kysäistä apuakin..
Kyseessä on siis aivan perus: liikkeestä seisominen. Ongelmia ei ole takaisin palaamisessa tms. vaan juuri siinä keskeisimmässä, pysähtymisessä. Kyllä Axu pysähtyy, mutta yleensä käskyn jälkeen ottaa vielä askeleen tai kaksi. Ärsyttävä tapa, vaikuttaa nimittäin arvosanaan jos meinataan kokeisiin asti. Vinkit olisivat tervetulleita.
|ei sua tarvitse kuoleman pelottaa, ei meitä voi edes kuolema erottaa|
protesti

ViestiKirjoittaja baretsu » Pe Helmi 02, 2007 8:32 am

Kisat edessä ja jättöliikkeistä tullut Suuri ongelma! Onko mitään hyviä vinkkejä?
Maahan ei meinaa mennä enää millään, seisoo kyllä yleensä käsimerkin avulla. Ja tuppaa istumaan ennen käskyä, mutta tähän on tullut hieman apua siitä, että olen vapauttanut suoraan, kun olen tullut sivulle.
Ennen siis toi maahanmeno on onnistunut hyvin, mutta nyt ei sitten millään! Arrrrggghhhhh...
baretsu

ViestiKirjoittaja Katri » Su Maalis 04, 2007 5:13 pm

Meillä on jäänyt liikkeestä maahanmenot tekemättä viimeisimmissä kisoissa ja paikallaolossakin on tarvittu kaksi käskyä. Vielä ei olla käyty kokeissa testaamassa joko makoilu taas sujuisi, mutta me ollaan treenattu maahanmenoja ISOLLA palkalla. Ja pelkkää maahanmenemistä, ei siellä pysymistä tai loppuasentoa. Käytännössä siis niin, että ensin naksun kanssa pelkkiä maahanmenoja sivulla, sitten liikkeestä ja iltaruoka tarjoillaan kun ollaan maassa. Säännöllisesti myös ulkona niin että iltaruoka on jossain kauempana ja kun menee liikkeestä maahan niin heti vapautus ruualle. Vauhtia on ainakin saatu...
Katri

ViestiKirjoittaja Kaislus » Ma Kesä 18, 2007 5:52 pm

Noissa jäävissä liikkeissä kannattaa ottaa ihan nöyrästi takapakkia. Uskoisin, että uusi asia on tullut koiralle liian nopeasti ja se ei ole ehtinyt sisäistää sitä, tai sitten koiralta ei ole vaadittu tarpeeksi liikkeen opetteluvaiheessa jonka vuoksi se ottaa ne pari askelta pysähtyessä.

Palatkaa siis taaksepäin liikkeen opettelussa, vaikka siihen vaiheeseen, ettette liiku mihinkään käskyn annettuanne. Kannattaa myös opettaa pysähtyminen ensin ihan muualla kuin sen seuraamisen yhteydessä, sillä koira alkaa hyvin herkästi ennakoida pysähtymistä seuraamisessa (nimim. näin meillä)..

Ensin siis aloitatte vaikka ihan leikittämällä koiraa narupallolla, patukalla, köydellä tai millä tahansa niin, että se pysyy lähimaastossa. Sitten kesken leikin käsky, ja jos koira pysähtyy/menee maahan, vapautus ja palkaksi lelu koiralle. Muutamien toistojen jälkeen koira yleensä tajuaa jutun juonen ja siltä voi alkaa vaatia nopeampaa reagointia käskyyn. Pysähtymistä voi harjoitella myös kesken lenkin koiran kulkiessa vapaana ja pyytäessä sen maahan/seisomaan, ja kun koira silloin tekee pyydetyn asian, voisi sanoa että se on sen oppinut. Silloin seisomisen/maahanmenon voi yhdistää seuraamiseen.

Liikkeestä maahanmenoa voi vauhdittaa niin, että ottaa namin/lelun käteen ja kesken seuraamisen tipahtaa itse alas palkan kanssa ihan kyykkyyn asti käskyn annettuaan ja salamannopeasti koiran mentyä maahan antaa sille palkan. Oman koiran kohdalla tämä on auttanut huomattavasti.

Seisomiseen taas voi saada lisää vauhtia heittämällä käskyn kajahtaessa koiran selän taakse pallon/jonkun muun ihanan lelun, ja näin se pääsee sitä heti palkaksi hakemaan hienosta pysähdyksestä. Tästä saattaa kuitenkin helposti jäädä "haitaksi" käsimerkki, ja liian hyvin pysähtymisen oppineelle koiralle tämä ei toimi. Esimerkiksi oma koirani ei tajunnut lähteä hakemaan palloa, koska sehän oli juuri käsketty seisomaan paikallaan.. 8)
Taidat vaatia liikaa
Kaislus

ViestiKirjoittaja Leipu » Su Helmi 17, 2008 2:14 pm

Miten olette tuon estehypyn opettanut? Siis ihan palapalalta. En itse oikein hahmota sitä liikettä kunnolla (opettamista), ja nyt vasta ollaan sitä aloittelemassa.

Koira on raskasrakenteinen eikä loikkelehdi sutjakasti. :lol:

Kiitos paljon jos osaatte olla avuksi.

-Essi ja dogo argentino Lady
-Essi ja Dogo Argentino Lady
Leipu

ViestiKirjoittaja nikke w » La Helmi 23, 2008 11:14 pm

Vaikka kyseessä oli bambinkevyt loikkelehtija, niin alottasin matalalla esteellä; lautoja vain pari kappaletta, jos säädettävä este jossa laudat n.10cm välein. Eli nami tai jokin mukava esine esteen yli, koira perässä, ja siitä kehut. Aluksi voi taluttaa koiraa sen esteen vierellä, ottaa vaikka vapaahyppyjä yhdessä koiran kanssa sen esteen vierellä kulkien.
Käytetään siis houkuttelua saadaksemme esille koiran toivotun toiminnan, ja juuri sillä hetkellä kun se on hyppäämässä, sana HYPPY. Palkkahan olikin jo siellä olemassa. On myös hyvä hyppäyttää koira toiseen suuntaan siitä esteestä, koska koiran näkövinkkelistä maisema näyttää aivan erilaiselta eri suuntaan hypättäessä. Matalassa esteessä on se oleellinen asia, että ennenkuin korkeutta lähdetään lisäämään, on koira ylipäätään saatava menemään sen esteen "läpi", kauhistelematta niitä sivutolppia. Sitten voisi siirtyä vaiheeseen, jossa ei heitetäkään houkutin-palkkiota sinne koiran nähden, vaan viedään se valmiiksi. Ja koira odottaa toisella puolen valmiina. Palataan koiran viereen- ja HYPPY. Ja taas molempiin suuntiin muutama (=n.4-6 toistoa kerrallaan) hyppy. Koirasta riippuen, toistoja 4-10 yhteensä eli 2-5 puoleltansa, jos multa kysyy.

Olen myös nähnyt seisovan "pallotelineen", jossa koiran palkkiopallo nöpöttää esteen takana valmiina odottamassa koiraa heti hypyn jälkeen. Koira saa siis palkkion oikeasta paikasta. Tämä on oikein hyvä myös.

Kun hyppy menee käskystä hyvin, voi esineen heittää sinne toiselle puolen heti koiran hypättyä yli, jolloin se saakin palkkion tehdystä toiminnasta. Nami tai esine ei enää olekaan houkutin. Näin saa sen seisahtumisliikkeen aikaseksi alokasluokkaan. Ja siinähän sana on SEISO tmv., joten palkkio tulee oikeasta toiminnosta jälleen. Jos koira ehtii tehdä jotain muuta siinä välissä, niin liike "nollataan" ottamalla uusiksi ja olemalla itse nopeampi palkkauksessaan. Jos siis koira ehtii kiertää esteen ympäri, niin sitä ei pidä palkata siitä.

Siinä vaiheessa kun koira menee käskystä yli siitä matalasta, aletaan korkeutta lisätä vaihdellen, tyyliin 20cm, 30cm, 40cm, 30cm, 40cm,50cm,40 jne, eli ei pompata suoraan sinne säkäkorkeuteen. (Kun koira osaa liikesuorituksen, on hyvä käyttää n.10cm säkäkorkeutta korkeampaa hyppykorkeutta vakiosti harjoitellessa, mikäli koiran fysiikka ja terveys sen mahdollistaa. )Sitten hiotaan sitä oikeaa liikesarjaa eri korkeuksiin. Samalla ohjaaja koittaa saada koiran pitämään sen seiso-asennon ja vaihtelee seisomisajan kestoa. Vasta viimeisenä ohjaaja siirtyy sinne koiran viereen, ei pitäisi olla kiirettä. Eikä ota läheskään aina ISTU-perusasentoa tullessaan koiran viereen, koska koirat ovat mestareita ennakoimaan. Vaan VAPAA- sana kuuluu välillä suoraan siitä ohjaajan tullessa vierelle, välillä ottaessa perusasennon.

Näin siis alkuun. Itse tuli tehtyä jo niinpäin, että tuli suoraan opetettua nykyselle koiralle palveluskoirakokeen edestakainen hyppy yhdistettynä noutoliikeeseen, ja nyt pitäisi vissiin opettaa se TOKO ALO seisahtuminen sinne esteen taakse. En epäile, etteikö se olisi mahdollista näinpäinkin, mutta edellyttää että koira osaa ensin SEISO-käskyn tässä tapauksessa. Sitten vaan yhdistellään palasia. Jos koira osaa jonkun osion, se tekee ne peräkkäinkin, vaikka järjestys olisi toinen.

Tämä oli siis käyttämäni systeemi. Jos saat jostain käsiisi Salme Mujusen kirjan "Tie tottelevaisuusvalioksi", suosittelen. Siellä on kuvin ja hyvin tekstein varustettu kaikkien liikkeiden tekninen opetus.
nikke w

ViestiKirjoittaja Leipu » Ti Helmi 26, 2008 7:32 pm

Kiitos PALJON!

Tämä oli juuri niin kuin toivoin. Nyt pitää vaan ostaa se este, luulen että se on vaikein osuus. Niitä kun ei kaikkialta saa. Tekeekö niitä muut kuin gsb? :) Tai saako niitä muualta.

Onko jossain koirakoulussa mahdollisuus treenata tällaisella?

Essi
Leipu

ViestiKirjoittaja nikke w » Ti Helmi 26, 2008 10:41 pm

Ole hyvä vaan. Treeni-intoa teille!
Gsb-hyppyesteet ovat laadukkaita. Meilläkin on sellainen ollut yli 5 vuotta kesät talvet ulkona, tosin katoksessa säilytetään. Kerran olen terva-pellalla käsitellyt puuosiot.
Varmasti saa muualtakin, mutta tähän puoleen en ole paneutunut. Mitäs jos laitat oman kysymyksen tähän liittyen johonkin?

Varmasti on koirakouluja, joissa hyppäämistä pääsee harjoittelemaan esteillä, muistelen, että Hgin seudun kennelpiirin kentälläkin niitä esteitä oli sekä Aata että tavallisia. Myös betoniporsaiden yli voi harjoitella hyppäyttämistä.
nikke w

ViestiKirjoittaja Leipu » Ke Helmi 27, 2008 7:09 pm

Uskon todella noihin gsb:n tuotteisiin ja niitä haluaisin.

Mutta haluaisin sen hyppyesteen pian. Ja siksi hösellän ja kiirehdin. :D Koira on melkein valmis ALO-kisoihin mutta hyppy puuttuu. Ja kesällä jo haluaisin kisata. Hyppää käskystä mutta ei olla kokeiltu vielä montaa kertaa, ja nekin sellaisten tukkien avulla.

Essi
Leipu

ViestiKirjoittaja Tiggers » Su Loka 26, 2008 4:35 pm

Eka alokasluokan koe takana ja ilmeni just ennen yksilöosuuteen menoa, että "apua, missä on motivaatio tehdä töitä?", toisin sanoen koira oli ehtinyt väsyä siitä kaikesta odottelusta ja hiomisesta (oma tyhmä moka!)... Kysymys kuuluukin, miten ylläpitää pehmeälle koiralle virettä yllä (etenkin seuruuttaessa) ja miten ohjaajan tulisi toimia ennen koesuoritusta, jotta itse koesuoritus menisi nappiin?
Tiggers

ViestiKirjoittaja sartsa » Su Loka 26, 2008 8:38 pm

Meillä oli tuota vireongelmaa aika kauan, ALO meni laahaillessa (kaksi seuraamista ja toinen liikaa ;) - tosin ihan hemmetin hyvin, koska kolme ykköstulosta suoraan, mutta AVOssa sitten piittaamatta noudosta ja kaukoista ja luoksetulosta (jotka nostaa meillä virettä) meni ihan plörinäksi. Sitten meidän "valmentaja" aloitti meille virekuurin. Seuraamisesta palkkana paras asia mitä koira voi saada (frisbee), eli jos koira höyryää saalispalkasta tai taistelusta niin niitä. Tai vaikka ruuastakin.

Toinen, että koira ei koskaan ikinä treenaa huonossa vireessä, vaan viimeistään kun ollaan alkamassa tekemään jotain niin nostetaan vire, tavalla mikä koiralle sopii ja siis mieluiten niin, että koira keittää ihan yli (koska kokeessa yleensä vire ei ole normaalisti koskaan niin korkealla, joten koira oppii tehdessään olemaan joko todella kuuma ja koetilanteessa vain kuuma).

Kolmas, päivää ennen koetta en koske koko koiraan ja on myös paasto, niin johan maistuu liikkeiden välillä huomio ja kehut, tämä toki nyt sitten myös koirakohtaisesti, että onko se niin perskärpänen, että jäädyttämisestä on hyötyä tai onko motivaatiota työskennellä pitkään. Tätäkin voi treeneissä miettiä että ottaa lyhyen seuraamisen ja sitten vapauttaa ja sitten joku sivulletulo ja palkka, riippuen miten koira kestää, kuitenkin, niin ettei joka liikkeestä tule mitään.

Neljäntenä ihan normijutut, treeneissä tapahtuu paljon lyhyen ajan sisällä korkealla vireellä. Jos koiraa ei kiinnosta niin pois samantien.

Viime kokeissa Taavi oli autossa kunnes AVO kutsuttiin koolle. Paikallamakuussa oli kaksi ryhmää joten sitä ennen ei lirkuttelua tai nostattelua vaan hemmetin tylsää silittelyä ja pullan syöttöä. Kehästä poistuessa lelupalkkaa ja jos olisi ollut oma suoritusvuoro myöhemmin, olisi Taavi mennyt autoon. Vaan kun oltiin tokana, niin käytiin pissalla ja otin pari sivulletuloa ja hyvä palkka. Edellisen koirakon kuunnellessa viimeisiä tuomioita lelu esiin, höyry korvista ja kovalla vauhdilla kehään ja sormet ristiin ettei kukaan ala jaarittelemaan ;P

Olen nähnyt myös koirille eri vireennostotemppuja, sheltti joka pyörähtelee onnessaan, joku koira niiaili, Taavi taas pomppii tasajalkaa kun hyppiminen on niin hienoa. Toki niistä jossain vaiheessa huomautellaan eikä Taavikaan ala loikkimaan ellen itse ilahdu jätkän suorituksesta paljoa (esim noudon jälkeen ei heru mitään silitystä suurempaa kun se noutaminen on jo niin siistiä).
sartsa

ViestiKirjoittaja sartsa » Su Loka 26, 2008 8:40 pm

Vielä kun kirjoitit että koirasi on pehmeä, voi olla että imee herkästi vaikutteita sun käyttäytymisestä, nimittäin mun askelkuviot seuraamisessa on jännityksen takia niin järkyttäviä, tosin meillä taas koira ei välitä paljoakaan jos mä oon vähän jäykkis, toisaalta se lisää itsekin sille sitä jännitettä eli puolestaan taas virettä. Eli varmaan kannattaa ennen suoritusvuoroaan löytää oma zen tai kuvitella tuomari alastomaksi :D
sartsa

ViestiKirjoittaja _sannu86_ » Ti Tammi 27, 2009 10:33 am

täältähän löytyy hyviä vinkkejä. Mutta mitenkäs neuvoisitte seuraamis liikettä kytkettynä ja ilman hihnaa???
Meidän ongelmana on ollu se et ku ollaan perus asennossa sivu, sitten liikkeelle seuraa et pysyy kontakti sitten jossain vaiheessa tein myös sitä et hoin vierellä, vierellä se autto et ei jättäydy taakse.
Nyt olen ottanut valmis sanan käyttöön. et ensin sivu eli perus asento sitten valmis koira herää siihen et jotain tapahtuu ja sen jälkeen seuraa. Lyhyet seuraamiset onnistuu mut sit jos pitäs pitempiä ottaa niin haahuiluksi menee. pitäskö ottaa eri nopeuksilla seuraamista? onko jotain neuvoa tähän?
Ja millon sitä olis valmis kisoihin asti? ja miten palkkaus itse kisoissa? Yhdet kisat olen itse käynyt katsomassa, mutta ei siitä oikein jäänyt kuviot ja liikkeet mieleen...
_sannu86_

paikallamakuu

ViestiKirjoittaja Ravey » Ma Touko 11, 2009 10:57 am

Lisään minäkin kysymykseni soppaan. Eli ongelmana suht kärsimättömän koiran paikallamakuu. Olen nyt tehnyt hartiavoimin töitä vahvistamalla paikallamakuut sekunnista, metristä, pidentäen vain yhtä kerralla. Ei vain onnistu. Tuntuu että koiralla on sellainen asenne että en viitsi. Muuten tekee töitä kivasti ja en minä nyt sanoisi että meillä mitään arkielämän ongelmiakaan olisi.
Pysyy kyllä siinä mielessä kivasti että ei lähde leikkimään tai häiriköimään mutta on koko ajan sen oloinen että nyt mä juoksen tästä sun luokse.

Onko käytönnön vinkkejä siihen miten rauhoittaa koira? miten opettaa että se paikallamakuu on ihan rauhallinen liike?
Ravey

Seuraava

Paluu Koulutus