Kysymyksiä ja keskustelua ALO-liikkeiden koulutuksesta.

Pulman paikat ja vinkit toko koulutuksessa

Valvojat: nikke w, gsb

ViestiKirjoittaja Swi » To Touko 14, 2009 4:59 pm

^Mulla oli vähän samanlainen tilanne, ts. häiriöherkkä ja vilkas koira joka haluaa olla siellä missä tapahtuu.

Mun metodi perustuukin kinkkufileeseen :lol: . Eli treenattiin aluksi juuri vähän kerrallaan (niin kuin oletkin jo tehnyt) ja palkkana jotain suuuper herkkua (meidän tapauksessa tosiaankin siivu lauantaimakkaraa, koira aivan onnessaan). Ja vain muutama toisto kerrallaan jottei koira ehdi kyllästyä.

Vähitellen sitten aikaa ja häiriöitä. Treenaa mahdollisimman monissa ympäristöissä (fudiskentän, työmaan, koulun, juna-aseman lähettyvillä jne). Keinotekoisia häiriöitäkin voi kehitellä koiraseuran puutteessa: Paikallamakuu, jossa naapurikoirien tilalla on tennispallot, ruokakupit... Ja tietysti myös paljon harjoittelua muiden kanssa, sitten kun varmuutta löytyy jo. Rakennetaan onnistumisien päälle.

Meillä saatu näin aikaan varma paikallamakuu, yhteistreeneissäkin silloin kun vielä käytiin lähes poikkeuksetta joku lähti (hyvää treeniä sekin), muttei mun piski koskaan.
Ongelma, jota nyt työstetään, on että kun koira näkee paikallamakuuliikkeen lähestyvän alkaa se ennakoida maahan-ylös-maahan :roll: . On se niin kiva liike :wink:
Swi

ViestiKirjoittaja atypia » To Kesä 11, 2009 8:55 am

Kaipailisin hyviä vinkkejä iloisen luoksetulon opettamiseen. Koira siis osaa jo liikkeen ja tietää mitä pitäisi tehdä, mutta se on selvästi epävarma siitä saako se lähteä liikkeelle vai ei. Jos minä alan heilumaan ja huitomaan käsilläni ja lirkuttelen koiralle niin silloin se kyllä juoksee luokse reippaasti. Mutta heti kun otan koemaisen liikkeen ja seison aivan paikallani ja huudan pelkästään tänne-käskyn (senkin yritän huutaa niin iloisella äänensävyllä kuin pystyn), niin koira muuttuu taas epävarmaksi ja joudun huutamaan sitä ainakin kaksi-kolme kertaa ennen kuin se lähtee liikkeelle :?
atypia

ViestiKirjoittaja Rontti » Ke Kesä 17, 2009 9:14 am

^Sama meillä, ennen tuli tosi reippaasti ja ilosesti luokse, nyt jää varmistelemaan, että saako tulla. Kokeissa varsinkin, kun tuo matka ei oo mikää kovin pitkä, niin ei tuu luokse ekalla, kentän mittasella matkalla yleensä on lähtenyt heti tulemaan, nyt siinäkin on alkanut varmistelemaan :? Miten tuosta sais taas nopeen ja ilosen?
Rontti

ViestiKirjoittaja atypia » Ke Kesä 17, 2009 10:37 am

Mä voin vastata itse itselleni. Sain koiraan taas intoa ja vauhtia (luoksetulossa) lisää kun ennen liikkeen suoritusta näytin koiralle että mulla on tosi hyvää herkkua sille palkaksi. Siis jotain paljon parempaa herkkua kuin mitä se yleensä on treenatessa saanut. Näin ollen sain tehtyä koemaisen luoksetulon, jossa vain seison patsaana enkä hyppele tai juokse karkuun :) Muutaman tällaisen toiston jälkeen meillä ainakin koiran epävarmuus tulla luokse katosi.
atypia

ViestiKirjoittaja Neppari » To Kesä 18, 2009 7:01 am

Minä teen usein näitä viretreenejä. Luoksetulossa käytän lelua, kun koira on tullut vähintään 2/3 matkasta, heitän lelun taakseni. Seison siis varsin eleettömästi muuten. Joskus myös lähden juoksemaan se lelu kädessä poispäin koirasta. Idea on se, ettei koira tiedä koska lelu lentää, tai koska mamma juoksee karkuun.

Koirani on erittäin korkeavireinen, mutta tarvitsee nekin motivaatiota. Haluan vauhdikkaiksi kaikki liikkeet.
Neppari

ViestiKirjoittaja Carda » Ti Heinä 21, 2009 7:28 am

Meillä myös luoksetulossa pienoisia ongelmia. Vauhtia kyllä riittää ja hyvä että malttaa käskyä odottaa, mutta se sivulle tuleminen on iso ongelma.

Olen alunperin opettanut luoksetulon käskyllä TÄNNE ja niin että koira tulee ensin eteen istumaan. Kuitenkin kouluttajien kehoituksesta siirryin opettamaan sille suoran luoksetulon ja käskysanana SIVULLE, kun tuo sivulletulo kuitenkin on muuten täysin hanskassa. Mutta koira muistaakin tuon vanhan liikkeen liian hyvin ja pyrkii kuitenkin siihen eteen istumaan (tässä vaan ongelmana se, että juoksee aivan täysiä päin/ei istu riittävän suoraan/jää liian kauas, joiden takia siis siirrytty tuohon suoraan sivulle tuloon).

Lyhyellä matkalla toki osaa tulla suoraan sivulle ja esim. metsälenkillä epävirallisesti kutsuttuna pitkästäkin matkasta, mutta koemaisena liikkeenä on ilmeisesti liian syvällä sen muistissa se eteenistuminen.
Eilen yritin treeneissä palkata lelulla niin, että koiran juostessa kohti heitinkin lelun mun vasemmalta puolelta ohi. Mutta ei tämäkään itse liikkeeseen tehnyt mitään muutosta. Toisella käskyllä kyllä tulee sivulle.

Kenelläkään mitään vinkkejä?
Carda

ViestiKirjoittaja wikkis » To Loka 15, 2009 12:51 pm

Josko koettaisit ihan sillä kädellä ohjata ja palkata sitten?
wikkis

ViestiKirjoittaja Tiia Riikola » Ke Touko 12, 2010 12:44 am

Apua kaivattaisiin luoksepäästävyyden osalta -.- Urokseni on todella varovainen uusien ihmisten kohdalla ja saattaa joskus olla jopa salakavala. Ikinä ei ole tapahtunut mitään pahaa ja pennusta asti totutettu ihmisiin, nyt vain ilmennyt tällainen ominaisuus että kaikki tuntemattomat pitää syödä päivälliseksi ja purematta voi niellä -.- Miten pystyisin lähtemään harjoittelemaan tätä luoksepäästävyyttä askel askeleelta että voisin edes joskus haaveilla osallistuvani alo luokkaan? Kuviot meillä on muuten hallussa mutta varmaan söisi tuomarin kun se tulisi urosta rapsuttamaan -.-
~one in a million~
Tiia Riikola

ViestiKirjoittaja Jennu » To Kesä 17, 2010 7:20 pm

Pitääkö alokasluokan vapaahyppy liikkeessä pelkän käskyn riittää, vai voiko näyttää kädellä suunnan, että minkä yli pitäisi hypätä? Vai onko se sitten jo pisteitä alentava virhe?
Jennu

ViestiKirjoittaja Marde » La Tammi 29, 2011 9:25 pm

Me haluttais Nellin kaa mölli-tokoon, huhtikuussa kisaamaan, ja pitäis nyt opettaa kotona alo-liikkeitä...Ja onko alossa jo nouto?
Marde
Nelli- Lehtikummun Delicate Blond
Marde

Edellinen

Paluu Koulutus