Kysymyksiä ja keskustelua AVO-liikkeiden kouluttamisesta.

Pulman paikat ja vinkit toko koulutuksessa

Valvojat: nikke w, gsb

ViestiKirjoittaja Hensku » Ke Tammi 28, 2009 5:02 pm

Tuli nyt pari kysymystä mieleen, kun avo-luokan koe on ajankohtainen. Eli mennäänkö avossa kehään koira vapaana vai hihnassa?
Ja noudossa liikkeenohjaajan sanottua valmis ja itse vastattua myöntävästi, saako heti heittää, vai käskeekö liikkeenohjaaja heittämään?
Hensku

ViestiKirjoittaja gsb » To Tammi 29, 2009 4:20 pm

Hihnassa. Vasta voittajassa ilman hihnaa.

Noudossa LO kysyy oletko valmis ja nyökättyäsi tai vastattuasi sanoo "saa heittää" ja "käsky", jolloin käsket koiran noutoon.
Motto:"Tokoa - ei tosikoille =o) "

Kennel Kesselin - amstaffeja ja tokoa.
http://kennelkesselin.net
gsb

ViestiKirjoittaja Miraj » Su Maalis 22, 2009 8:55 pm

Miten olette koirienne kanssa edenneet kaukokäskyjen treenaamisessa?
Miraj

ViestiKirjoittaja ferrari » Ti Elo 18, 2009 10:57 am

Meillä olis tän kuun lopussa ensimmäinen virallinen avoimen luokan kisa. Pari viikkoa sitten käytiin kokeilemassa möllitokossa avointa luokkaa. Kuinka herkästi tuomarit rokottavat vinosta makaamisesta paikalla makuussa? Siis ettei koira makaa takajalat mahan alla vaan sivussa..

Möllikisoissa meillä kävi noudon kanssa niin, että noutokäskyn saatuaan koira lähti kapulan luo, haisteli sitä ja alkoi pelata sillä :shock: Veti sitä etujaloilla mahan alle ja oli aivan innoissaan. Kyllä oli naurussa pitelemistä.. En oikeen tiennyt missä vaiheessa sitä pitäisi komentaa tai muuta.. Annoin kuitenkin uuden noutokäskyn ja koira tuli kapula suussa eteen (tosin aika kauas). Loppu menikin ihan suht hyvin :D Saatiin liikkeestä 6 pistettä. Pari viikkoa aikaa nyt treenata liike kuntoon!

Kisat meni tästä huolimatta hyvin, voitto kotiin kuuden koiran joukosta :D
ferrari

ViestiKirjoittaja Jutta Pyörre » Ti Elo 18, 2009 3:16 pm

Viime kisoissa Tampereella oma koirani ja viereinen koira menivät "lonkka-asentoon" siis juuri että toinen takajaloista ei koiran alla ja molemmat saivat 9 1/2p paikallaan makuusta. Mutta jonkin verran varmaan tuomari kohtainen?

meilkin oli tuota noutokapulan leikimistä alussa nyt olen saanut pois kun tehnyt noutokapulan pitoharjoituksia ja pelkkiä nouto kapulan tuomisia. (eli joko jätän koiran istumaan kauemmaksi kapula suussa tai sitten joku pitää sitä ja kapula suussa ja sitten kutsu.) Kannattaa siis vahvistaa, että on kivaa tuoda mahdollisimman nopeasti noutokapula sinulle niin jäisi tuo pois. Itseäni se myös alussa vain nauratti mutta nopeasti siitä tuli vain ongelma, koska ei meinannut enää ollenkaa tuoda kapulaa vaan jäi vaan leikkimään sillä ja sitten juoksi sen kanssa ympäri kenttää heitellen :roll:

Mutta ONNEA kokeisiin!!!
Jaloissa ja harrastuksissa mukana pyörivät Islanninlammaskoirat Kersins Bjartur II, sekä Töfra Raggi Ljosgeisli
Jutta Pyörre

ViestiKirjoittaja wikkis » Su Marras 01, 2009 5:25 pm

No, meillä ei ole noudossa ongelmia niinkään, ainakaan sellaisia, joissa nyt apua tarvittais

MUTTA...

Saiskos jotain apua tuon luoksetulon pysähdykseen? Kun meillä on homma niin, että tuo periaatteessa tajuaa, että pitää seisoa, mutta siis lähtee hitaasti hipsimään. Ollaan nyt tehty että kävellään ja sanotaan "seiso", sekä otettu vähän matkan päästä ja käsketään seisomaan, se menee, lyhyellä matkalla, mutta pitkällä tulee esiin hipsiminen. Osaa kyllä kaukokäskyt seisomisenkin suhteen, ja teinkin tänään, että otan kaukolla seisomaan ja kutsun luokse :roll: Mutta siis niin, jotain vinkkejä tämän luoksetulon suhteen?
bcu Roki (TK1) & sheltti u Arttu
wikkis

ViestiKirjoittaja Jutta Pyörre » Su Marras 01, 2009 7:13 pm

wikkis kirjoitti:Ollaan nyt tehty että kävellään ja sanotaan "seiso", sekä otettu vähän matkan päästä ja käsketään seisomaan, se menee, lyhyellä matkalla, mutta pitkällä tulee esiin hipsiminen. Osaa kyllä kaukokäskyt seisomisenkin suhteen, ja teinkin tänään, että otan kaukolla seisomaan ja kutsun luokse :roll: Mutta siis niin, jotain vinkkejä tämän luoksetulon suhteen?

Siis liikkeestä seisomisen, luoksetulon ja kaukoohjauksen seisomiset ovat koiralle kaikki ihan eri asioita. Kauko-ohjauksessa koria opetetaan nousemaan seisomaan istumisesta tai maahanmenosta niin, liikkeestä seisomisessa koira opetetaan jäämään paikoilleen omistajan vierestä ja luoksetulossa koiran tulisi pysähtyä heti omistajan edestä. joten harvoin koira yhdistää sen seisomisen toisiinsa näissä tilanteissa (tai ainakin helposti tulee juuri tuo että koira ei oikeasti pysähdy heti eli ei ymmärrä että sen tulisi tuolla käskyllä jäädä paikoilleen iekä saisi liikkua)
Eri sivuiltakin käskyt voi joutua opettamaan "uudestaan" esim. opetin nuoremmalle koiralleni koko ajan vain maahan menoa perusasennosta/sivultani ja myöhemmin huomasin, että sehän ei osannut mennä maahan edestäni koska en ollut koskaan sitä sille opettanut muualtakuin vierestä.

Itse olen harjoitellut luoksetulon seisomista kahdella tavalla eli
joko heittelen kädestä herkkuja koiran taakse tai sitten käytän takapalkkaa (käytän tätä yleensä kun harjoittelen kauempaa pysäyttämistä, koska olen todella huono heittämään kauas lelua tai herkkua) alla yksi linkki joka on tosin kuvattu aika kaukaa mutta siinä kokeilen juuri noita molempia
http://brunibjartur.webs.com/apps/video ... ys-ytykset

Heittopalkasta: Itse käytän tätä eniten alkuopetuksessa ja alkuopetuksessa yleensäkin käytän aluksi sekä käsi, että äänikäskyä ja sitten kun se näillä onnistuu hyvin jätän jomman kumman käskyn pois (itsejätin ääni käskyn pois koska oppi että ääni käskyllä saa ottaa pari askelta)
Mutta siis aluksi koiran tullessa luokse sanot vain käskyn ja heität herkun (tai lelun) koira taakse, voit ottaa vaikka pari rohkaisu askelta ja esim "ole hyvä" käskyn että koira lähtee heti palkan perään. Sitten kun koira on ehdollistunut tuohon heittopalkkaan alatkin viivyttää palkan heittoa eli ensiksi annat käskyn et heitäkkään heti mitään vaan lasket esim. kahteen ja sitten heität vasta palkan koiran taakse.

Takapalkka: jätän koiran istumaan ja sen taakse muovikipon tai vaan rasian kannen, jossa minulla oli yleensä koiran tuore ruokaa esim. cecar ruokaa, välillä tietty ihan vain normi hekkupala.(voi laittaa myös lelun jos koira enemmän lelujen perään.
Sitten siirryin kauemmas ja kutsuin koiraa ja sitten pysäytin aluksi koiran aina taas kerran käsi, että ääni käskyllä ja heti vapautin. (esim. huudat seis ja heti perään "ole hyvä" joka tarkoittaa että saa palkan. (voi taas ottaa rokaisevia askelia koiraa kohden aluksi että koira lähtee palkalle. Kun se alkoi toimia-alat taas vaatia että koira jää vähäksi aikaa seisomaan eli seis käskyn jälkeen lasket kahteen ja sitten vapautat alustalle.

Tärkeää että palkka tulee aina takaa se vahvistaa että koira ei ottaisi eteen yhtäkään askelta. Itse myös aika usein menen palkan luokse koiran perässä.
Jos otat pysäytyksiä luoksetulon yhteydessä tulisi tehdä tuplasti enemmän pelkkää luoksetuloa esim jos pysäytät luoksetulon yhteydessä koria kaksi kertaa tulisi treeneissä ottaa ainakin 4 kertaa normi luoksetulo ettei koira ala ennakoida pysäytystä.

Pysäytyksiä voi harjoitella "erikseen" luoksetulosta esim ,että kutsut koiraa eri käskyllä luokse, tai opetat koiran ensiksi kiertämään jonkin tolpan tai tuolin yms. ympäri ja välillä sitten pysäytätkin sen koiran kun tulossa sinun luokse ja välillä taas palkkaat siitä kun käy kiertämäsä jonkun asian ja tulee luoksesi sen jälkeen.
Jaloissa ja harrastuksissa mukana pyörivät Islanninlammaskoirat Kersins Bjartur II, sekä Töfra Raggi Ljosgeisli
Jutta Pyörre

ViestiKirjoittaja wikkis » Ma Marras 02, 2009 11:22 am

kiitos :) Tuo juttu ei ollut jostain syystä käynyt mielessänikään, vissiin en muistanut koko juttua, kun en ole sitä oikein tarvinnut, täytyy kokeilla.
Tiesin joo, että kaksi eri asiaa, mutta jokin ihme juttu liikkui mielessä :oops:
bcu Roki (TK1) & sheltti u Arttu
wikkis

ViestiKirjoittaja Rommitus » Pe Kesä 18, 2010 4:20 pm

Jatketaan noutolinjalla ;)

Olen opettanut omalle sheltilleni pitämisen kautta noutoa. Ongelma on nyt se, että koira ei liiku kapula suussa. Nostaa kyllä maasta, hakee kauempaakin, mutta saman tien kun kapula on suussa, se istuu. Miten saisin tuohon nyt otettua liikettä mukaan? Edes yhden askeleen verta.

Koira tulisi luovuttamaan kapulan sivulla. Olen yrittänyt niin, että koira on vähän taaempana, sitten kapula ja vasta sitten minä ja pyydän koiraa ottamaan kapulan. Istuu taas samantie. Tätä olen tehnyt myös toisinpäin eli koira tulisi edestä päin minun luo. Jos pyydän koiraa sivulle sen jälkeen, kun se on ottanut kapulan suuhunsa, koira hämmentyy silmin nähden. Yleensä kapula sitten tippuukin.

Taustasta sen verta, että tuo koira on aina rakastanut kantaa kaikkea ja on ihan hulluna noutokapulaan. Lenkillä kantaa aina jotain keppiä tms. suussa ja ei arastele edes metallia. Eräältä kaverilta sain vinkkiä, että voisin kokeilla ottaa kapulan mukaan esim. seuraamiseen. Onko muita ideoita?
Rommitus

Edellinen

Paluu Koulutus