Kysymyksiä ja keskustelua VOI-liikkeiden kouluttamisesta.

Pulman paikat ja vinkit toko koulutuksessa

Valvojat: nikke w, gsb

Kysymyksiä ja keskustelua VOI-liikkeiden kouluttamisesta.

ViestiKirjoittaja gsb » Ke Syys 27, 2006 8:40 am

VOIVOI-vertaistukiryhmä voittajaluokassa kilpaileville ja niille jotka hakevat vinkkejä voittajaluokan liikkeiden opettamiseen.
gsb

ViestiKirjoittaja Hula » Ti Loka 10, 2006 8:27 am

Miten olette opettaneet koirillenne luoksetulon? Meillä se liike on edelleen täysin rikki eikä tunnu mulla riittävän tarpeeksi taitoa saada sitä kunnolliseksi.

Meillä siis ongelmana pysähtymiset..välillä liikkeellelähtö...välillä vauhti. Eli kun saan vaikka "seis" käskyn perille niin sitten tullaan ravilla tai ei lähdetä heti eka käskystä tulemaan. Kun saan vauhdin takaisin niin sitten ei pysähdytä :shock: kun saan kuntoon sekä vauhdin että "seis" käskyn niin "maahan" käsky ei toimi vaan Hula jää könöttämään kyynärpäät ilmaan ja joudun antamaan toisen käskyn.

Mitä teen? Kuinka paljon uskallan tehdä toistoja? Hula on erittäin jaksavainen tytteli, mutta arveluttaa kuitenkin kyllästyminen... :roll:
Riikka, Minttu, Hula ja Rölli
Hula

ViestiKirjoittaja Kaislus » Pe Loka 13, 2006 4:16 pm

Tuon ekan pysähdyksen jälkeen voisit kokeilla sitä, että sanot koiralle "tänne!" ja sitten pinkaiset karkuun. Meille kouluttaja neuvoi, että luoksetuloja voi ottaa heittämällä isomman makupalan jonnekin kauemmas, ja kun koira on syönyt sen, kutsu ja pysäytä/ käske maahan. Koira ei opi niin helposti ennakoimaan itse liikettä :)

Jos koira ennakoi hidastelemalla, älä ikinä pysäytä sitä. Silloin, kun se lähtee vauhdilla, pysäytä, paitsi jos teet riemuluoksetuloja. Eli silloin, kun koira ennakoi suoraa, pysäytä ja kun se ennakoi pysäytystä, älä pysäytä.
Harjoittele ensin seisomista ja maahanmenoa erikseen ja yhdistä ne vasta sitten kun ne ovat molemmat varmoja.

Meillä seisominen on opetettu käsimerkille, eli aloitin opettamisen heittämällä luoksetulossa pallon/isomman namin koiran pään yli sen taakse. Aika äkkiä se tajusi, että kun käsi tekee heittoliikkeen, kannattaa pistää jarrut pohjaan jos sieltä jotain lentäisi :wink:

Treenaa kaikkia osia siis aluksi erikseen, muuten koira tosiaan oppii ennakoimaan nopeasti. Varsinkin jos kokeissa joudutte käymään useamminkin, ei kannata ottaa liikaa kotioloissa liikettä kokonaisena. Oma koirani on oppinut kisatessa sen, että pidemmän seuraamisen jälkeen tulevat jäävät liikkeet- välillä se jopa kuuntelee liikkeenohjaajaa eikä minua.. 8)
Taidat vaatia liikaa
Kaislus

ViestiKirjoittaja Liisa ja Kössi » La Loka 14, 2006 11:59 am

Mitä mieltä olette, kannattaako ruudun opettaminen aloittaa niin, että ruutu on aina samassa paikassa vai kannattaako ruudun paikkaa vaihtaa usein?
Liisa ja Kössi

ViestiKirjoittaja Hula » La Loka 14, 2006 10:57 pm

Kiitos Kaislus vastauksestasi! :D

Me treenataan osat aina erikseen. Toi oli hyvä vinkki, että vasta kun on vauhtia niin sitten pysäytetään...eli palkataan vauhdista? Mä heitän kanssa pallon taakse...välillä niin, että pallo lentää heti ja välillä pallo lentää vasta kun on seisty vähän aikaa. Tänään taas hangattiin luoksetuloa. Onneksi mitteli jaksaa toistoja sillä niitä tuli paljon ennen kuin alkoi löytyä se mitä halusin. Mä luulen, että olen ottanu liian varovasti noita toistoja ja Hulalle jää aina hiukan epäselväksi mitä oikeasti haluan.

Miten teillä muilla? Kuinka paljon toistoja otatte? Minkälaiseen suoritukseen olette tyytyväisiä? Kertokaa siis muistakin liikkeistä ja varsinkin niistä, jotka on teidän mielestä vaikeita...sekä teille että koiralle!!!
Hula

ViestiKirjoittaja Hula » La Loka 14, 2006 11:04 pm

Unohdin vallan vastata oman mielipiteeni tuohon ruutu asiaan... :oops:

Tarkoitatko siis, että ruutu olisi joka päivä samassa paikassa vai että samalla reeni kerralla samassa paikassa?
Mun mielestä ruutu ei saa olla samassa paikassa joka päivä sillä eläin alkaa muodostaa mielikuvan asiasta jonka se tekee. Eli kun sun koira tekee saman asian joka päivä samassa paikassa niin se ei osaa välttämättä yhdistää sitä muuhun paikkaan, vaikka ruutu ns. näyttäisikin samalta. Tämä tulee mulla nyt täysin hevospuolelta...eli jos opetat hepan kääntymään aina vasemmalle tietyssä paikassa se ei tee sitä monien toistojenkaan jälkeen muualla kuin siinä missä olet sitä kiittänyt. Okei myönnetään, että saalistaja eli koira on paljon fiksumpi.Teet ruudun sille kuitenkin helpommaksi, jos harjoittelet sitä joka paikassa ja joka suunnasta! :D
Hula

ViestiKirjoittaja Kaislus » To Loka 19, 2006 6:39 pm

Juu, tuon ruudun kanssa kannattaa, kuten kaikkien muidenkin liikkeiden, vaihtaa sitä paikkaa paljon. Ensin treenataan tutussa ympäristössä, ja kun liike alkaa olla varmempi, siirrytään vieraaseen paikkaan ja otetaan enemmän häiriöitä.

Itse otan melko paljon toistoja, mutta lopetan kuitenkin ennen kuin koira väsyy. Sandra kuitenkin oppii tosi nopeasti ja hiffaa kaikki jutut melko vähällä, joten liika jankkaaminen aiheuttaa usein vain sen, että Sandra yrittää keksiä jotain uutta, josta voisin sitä palkata. Esim. ruudussa tämä näkyy siinä, että se alkaa jäädä jo matkalla seisomaan, seisoo ihan etumerkkien välissä tai kokeilee jotain muuta uutta paikkaa ruudussa. Liian kekseliäs välillä :D
Taidat vaatia liikaa
Kaislus

ViestiKirjoittaja Liisa ja Kössi » Ti Loka 24, 2006 12:35 pm

Kiitos ruutu-vastauksistanne!
Tuota nimenomaan ajoin takaa, että ruutua opetellessa kannattanee harjoitella samassa paikassa ja sitten kun ruutu alkaa olla hallussa, siirtyä treenaamaan vaihtelevissa paikoissa. :)
Liisa ja Kössi

ViestiKirjoittaja crim » Ke Marras 15, 2006 8:10 pm

Onegelmamme ja suuri sellanen on tunnistusnouto.

Ensin haetutin Vilmalla vian sitä omaa nurmikolta. Se haki sen ja on tajunnut käskyn idean, eli lähtee hakemaan kapulaa. Nimenomaan siis kapulaa, ei minunhajuistani kapulaa, ainoanstaan kapulaa.

Nyt olen jonki naikaa opettanut koiralle liikettä siten, että maassa on +5 hajutonta kapulaa ja sitten se oma, joka on kauempana ja koira näkee kun vien sen.

Mutta tuo koira ei tajua. Se lähtee ja tuo ensimmäisen haistamansa kapulan. Joskus se on oma, harvemmin. Jos koira tuo väärän kapulan, olen ottanut sen siltä mitään sanomatta pois.

Olen siis pilannut koirani tunnarin jo täysin, joten uusi käsky on varmaan otettava. Tämä on kuitenkin tapa joka ei tunnu toimivan, joten jokin uusi tapa pitäisi löytää.

Itse olen sellainen ihminen, joka turhautuu jos mitään tuloksia ei näy. Tunnarin kanssa olen pyrkinyt olemaan kärsivällinen, mutta ihan oikeasti, into treenata on laskenut ainakin puolella kun koira ei toimi.

Koirani on rodultaan belggari, ja erittäin vilkas sellainen ja temperamenttiakin löytyy. Siksi pitää löytää tapa, jossa vilkkaus ei häiritse kovin paljoa. Kapulan pureskelu ei ole suuri ongelma ja muutenkin pitoharjoitukset olen päättänyt pitää erilään itse noutoharjoittelusta, ainakin näin aluksi kun liike on koiralle vielä ihan hämärä.

Tukea kaivataan, ja vinkkejä senkin edestä. Treenailen pääasiassa yksin, joten neuvojen olisi hyvä olla sellaiset, ettei niitä voi ymmärtää väärin. mulla ei ol tarvetta opettaa tätä liikettä yhtään enempää väärin.
crim

ViestiKirjoittaja Annuli » Ke Marras 15, 2006 11:00 pm

Tunnistusnouto ~ tuloksia nopeasti :lol: melko mahdoton yhtälö.

Okei, toiset koirat tajuu nopeasti. Ja toiset koirat tajuu tosi nopeesti ja sitten yksi yö kaikki katoaa sen päästä :roll:

Itse en ole opettanut tunnaria kentällä ja otan sitä muutoinkin hyvin harvoin itse liikkeenä, yleensäkään kentällä. Koira on nyt 5 vuotias, ja on osannut tunnarin varmaan ... 4 vuotta. mitähän niitä kokeita oli voittajassa vajaa 20, joka kerta kun olen käskenyt etsiä, oikea on tullut.
*** yhdessä kokeessa on mennyt nollille, mutta muista syistä ( ja niitä riitti siinä kokeessa ;) ) oikea kapula sieltä loppujen lopuksi kuitenkin tuli, taisi jäädä pureskelemaan matkalle... tai jotain.

Me käydään metsälenkillä päivittäin. On keppejä ja on käpyjä. Aloitimme niin, että koira haki aina omaa hajuaan/makuaan. Jos otimme uuden kepin, käytimme koiran suussa ja sitten heitimme. Ja useinhan koirat näkee, mihin se tippuu, mutta perille päästyään pitää siitä huolimatta valita oikea ;) Välillä koiria harhautetaan ja heitetäänkin toiseen suuntaan ja sieltä se vaan löytyy. No joskus joutuu vähän tarkentamaan että mihin suuntaan se lähti. Hyvin harvoin minä sitä sieltä löytäsin!

Me ehdimme tätä tehdä kauan, ennen kuin luin toko säännöt tai tulin tietoiseksi tunnistusnoudosta. Siinä vaiheessahan koira haki keppiä jossa oli sen ja minun hajut ( tai yleensäkin heittäjän)

Aloin sitten jättämään pois suussa käytön ensimmäisellä heitolla tai otin vähäksi aikaan takin sisään yms. ( jälkileirillä kuulin, ettei luonnon keppiin oikein haju tartu, kun ne on kosteita... mutta ainakin -hetikäyttöön - toimii. Ehkei hajua olisi enää 30-60 minsan päästä)

Välillä pistin sitten koiran odottamaan kuin vein kepin, mutta useinhan se on sitä heittelyä. Vieläkin.

Ensimmäisellä kerralla meni hämilleen, kun kaveri koski muihin keppeihin, mutta tunnarikapuloilla on toiminut.
( nyt sitten tietty ensi kokeessa menee pieleen ;) kop kop, koputtaa puuta)

Odottaminen, itse nouto, pitäminen, luovutus tulee sieltä muiden noutojen puolelta. Käskynä minulla on etsi.

Mutta näin meinaan seuraavankin opetettaa, jahka se lähtisi perään eikä katso kun toiset hakee ;)

Koirat ovat tietenkin hyvin erilaisia. Mutta ainakin tällä olen saanut koiralle sen varmuuden siitä oikeasta. Välillä niitä hukkuu enkä minäkään niitä sieltä löydä. No se vaan sitten hävisi. Eli ihan metsän kepeillä tuota tehdään. Onhan minun haju ollut siinä alusta asti vaikka siinä on koirankin. Se kuinka nopeasti tämän saa toimimaan, ei ole tietoa, kun ei ollut tarvetta vielä silloin.

Mielestäni tunnari on yksi niitä vaikeimmista onnistua kehumisessa, kun et voi tietää milloin koira haistaa oikean. Vasta sitten kun se on suussa, tiedät onko se oikea vai ei. Jäljestämisen luokittelen samanlaiseksi. Kun ilmavirta vie hajua suuntaan tai toiseen, en voi pakottaa koiraa juuri jäljen päälle, jos jäljen haju kulkee sivussa. Metsälenkeillä olen kyllä oppinut katsomaan milloin koira menee jotain jälkeä pitkin, milloin muuten vain.

On tässä omat haittansakin: PK:n esineruutu on ihan mahdotonta; ei nouse vieraat, näyttää kyllä että täällä on, mutta jatkaa sitten matkaansa... jäljestelee esineruutuakin..

----

Yksi tapa on apuhajun käyttö ( tie tottelevaisuusvalioksi; Salme Mujunen)
ja kirjasta löytyy muutenkin tarkat koulutustapa tähän. (se ei ole lyhyt ;))

Itse en ole suosinut tätä apuhajua, koska makkara tai juusto on voimakas haju ja mikäli se on juuri ennen vientiä ollut kosketuksissa tai juuri hiottu makkaraa, sen haju leviää melkoisesti ollessa niiden muiden kapuloiden kanssa. Toisin sanoen, uskaltaisin väittää, että koko tunnarikapula alue haisee makkaralle, yksi on vain sen lähde josta saattaa myös omistajan haju löytyä ;)

Käsiähän ei pese kun menee tokokehään, niin niissähän on hajuja, jotka koira kyllä haistaa. Jos olet palkannut koiraa makkaralla tai lihapullalla, haju on varmasti vielä käsissäkin. Ja jos syötät namipalat koiralle, kädessäsi voi hyvinkin ( ja todennäköisesti onkin) myös koiran kuolaa eli siis koiran hajua. Tunnari kapulassa on todellakin kaiken näköisiä hajuja, eikä vain sitä ohjaajan hajua 8)

Juuri tuossa nimenomaisessa kokeessa, mistä sain tunnarista nollan, olin pelannut ennen kehään menoa pallolla koiran kanssa ja kädet oli ihan kuolassa. oli vielä sateinen sää. voi vaan arvata mitkä hajut tarttui tunnariin...

Enkä myöskään säikähtänyt, kun tuli uudet säännöt, että EVL:ssä saa tunnarin vasta liikkeen alussa. Sitä tarkemmin se haju on vain siinä kapulassa ja se on vain niin vähän aikaa kädessä, että hajustu ja mehustu mielettömästi; haju ei siis leviä niin laajalle alalle.

Tässäpä muutama ( ? ) ajatus :lol:
Anne & auspai Oona, Pepsi, Välkky
* kyllä se siitä, kun ahkarasti treenaa *
Annuli

ViestiKirjoittaja crim » To Marras 16, 2006 3:30 pm

Mulla itse asiassa on tuo tie tottelevaisuusvalioksi ja en ihan heti innostunut siitä tavasta millä Salme tunnarin opettaa. Siis kun siinä heitettiin se oma kapula sinne muiden joukkoon. Koira kun on vilkas ja herkästi kierroksia keräävä, niin pureskelua voisi tulla.

Toisaalta kirjassa on selkeät askel-askeleelta-ohjeet, joten minulle se tapa voisi olla sopiva, mutta liekö koiralle?

Nyt olisi tarkoitus lopettaa tunnairn treeniminen ainakin siksi aikaa, kunnes päädyn johonki ntpaaan opettaa liike. Miljoona eri opetustyyliä ei ole hyvä juttu.

Kaipaisin siis edelleen jotain erilaisia tapoja opettaa tunnari, valitsen niistä sitten sellaisen joka tuntuu sopivan.
crim

ViestiKirjoittaja nim » Pe Marras 17, 2006 12:20 am

Mulla kanssa toi tunnarin opetus oli vähän "MITÄ MIE TEEEN!!!" panikointia. Sitten yhdellä lenkillä tulin vaan ottaneeksi "aivot narikasta" ja miettimään mitä tein. Heittelin satunnaisia käpyjä/keppejä koiralle toisten samanlaisten sekaan mettässä ja elukka etti sen oman. Piti sitten ihan tarkistaa, ottaako oikeesti oman ja kävin laittamassa koiralta piilossa kepinpätkän muiden sekaan. Sitten koira lähemmäs ja käsky etsiä - toi oikean. Oon kuitenki miettinny, miten yhdistäisin tämän opitun tunnarikapuloihin? Helppiä Annuli?
nim

ViestiKirjoittaja Annuli » Pe Marras 17, 2006 8:54 am

Me ollaan aina vaan kentällä tehty sitä tunnarina :oops: En ole sitä sen erikoisemmin opettanut. Olin vaan niin varma koiran osaamisesta kun aloitin sen kentällä. Koira on siis tehnyt varmaan vuoden - kaksi sitä metsässä, eri tavoin ennen kuin toin sen kentälle. Toistoja on koiralle tullut. :wink:

Metsässä kun vien kepin, koira odottaa. palaan takaisin ja käsky etsi!
Koira lähtee etsimään, löytää ja tulee sen kanssa takaisin.

Sama juttu kentällä.

- metsäkepin kanssa jää eteen, mutta kentällä tulee sivulle :roll:

Ei siitä varmaan ole haittaa, että aluksi siinä tunnarissa on myös se koiran haju (ellei halua sitten avittaa juustolla tmv.), kuten käy toistoissa usein, jos kapulaa ei vaihda. ( Tuo lisämaustaminen voi pureskelevilla koirilla tosin lisätä pureskelua, jos ei ole tehnyt ihan perus pitoharjoituksia)

Kentän laidallahan on nurmea, risuja yms, joten ei liene mahdottomuus tehdä sitä siellä laidallakaan. Vaikka vielä niillä luonnonkepeillä.

Kaverin koira on hankala tapaus. Löytää kyllä metsässä oikean, mutta jostain syystä nappaa tunnarissa ihan minkä vaan. Tämä koira on opetellut mm. laudalla, jossa väärät on kiinni. Oikeassa tilanteessa väärätkin irtoaa. Eikä me tähän olla löydetty ratkaisua. Tosin en nyt voi sanoa, että sen eteen olisi hirmuisesti työtä tehtykään... :oops:
Anne & auspai Oona, Pepsi, Välkky
* kyllä se siitä, kun ahkarasti treenaa *
Annuli

ViestiKirjoittaja Heidi D. » Pe Marras 17, 2006 10:21 am

Aloitin tunnarin opettamisen yhdellä kapulalla, jonka piilotin ruohikkoon ja lähetin koiran etsimään. Tätä tehtiin KAUAN (liian kauan). Minunkin koira siis oppi etsimään kapulan, mutta ei tajunnut, että sen piti olla MUN kapula :roll: . Mietin kauan, miten kerron koiralle mitä haluan. Kerran tein sitten niin, että laitoin valmiiksi hajuttoman ja "hajullisen" kapulan vierekkäin ja toiseen suuntaan yhden "hajullisen". Lähetin ensin koiran hakeman sen yksinäisen "hajullisen" ja heti perään käännyimme ympäri ja lähetin hakemaan toiseen suntaan. Se toi oikean ja sen pään päällä loisti ihan selvästi hehkulamppu :mrgreen: . "Olisit heti sanonut" :mrgreen: . Kyllä se toki tämänkin jälkeen toi vääränkin, mutta nyt se oli tajunnut idean. Vähitellen varmuutta tuli sitten lisää ja kokeissa se kyllä löytää oikean. Eri asia on sitten muut jutut - kuumenenminen, haukkuminen, ei lähde ekalla käskyllä (kun ei haukkumiseltaan kuule), jää pureskelemaan jne. jne. :lol: .
Heidi D.

ViestiKirjoittaja Timppa » Pe Marras 17, 2006 4:33 pm

Minä opetin koiralle tunnarin alustalla johon oli kaikki muut kapulat kiinnitetty nauloilla (ei mahdollisuutta saada väärää kapulaa irti). Ensimmäisellä kerralla nakkasin kapulan aivan läheltä alustalle koiran nähden ja aste asteelta vaikeutta lisää. Koira oppi kohtuullisen nopeasti liikkeen juonen.
Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä, on mennä toista puolitiehen vastaan
Timppa

Seuraava

Paluu Koulutus