Kysymyksiä ja keskustelua VOI-liikkeiden kouluttamisesta.

Pulman paikat ja vinkit toko koulutuksessa

Valvojat: nikke w, gsb

ViestiKirjoittaja Niina » Ma Helmi 05, 2007 12:20 pm

Jospas joku vähän viisaampi viitsisi auttaa mua ruudussa ilmenneen ongelman kanssa.

Eli siis koira on osannut juosta ruutuun, suoraan etummaisten merkkien välistä. Mulla on ollut ruudussa pakastusrasian kansi (vihreä, näin lumella) namialustana. Olen kasannut kannen eteen lunta niin, että kansi näkyy vasta läheltä. Juttu on toiminut loistavasti!

Pari päivää sitten koira alkoi "lukita" katseellaan oikean puoleisen ruutumerkin ja juoksee sitä kohti ja alkaa ruudun kohdalla etsimään nameja satunnaisesti oikealle tai vasemmalle ruutumerkistä. Itse merkki ei koiraa kiinnosta. Se ei sitä haistele tms.

Pitäisikö minun asettaa namialusta niin, että se näkyy kauemmaksi, vai lyhentää matkaa vai pienentää ruutua? Vai ...? Ihmettelen myös mistä moinen johtuu (tai olihan mulla SUURIA virheitä ruudun alkeisopetuksessa ja suorastaan kannustin koiraa em toimintaan -en kehtaa kertoa millä tavalla- mutta homma on toiminut jo muutaman kuukauden).
Niina

ViestiKirjoittaja Annuli » Ti Helmi 06, 2007 7:17 am

Viisaudesta en tiedä :wink:

mutta minä palaisin ainakin vähäksi aikaa askeleen taaksepäin, niin että se kansi näkyisi sinne kauemmaksi ja useampi toisto parina päivänä että menee taas suoraan sinne. 8)
Anne & auspai Oona, Pepsi, Välkky
* kyllä se siitä, kun ahkarasti treenaa *
Annuli

ViestiKirjoittaja neiti e » Ti Helmi 27, 2007 4:02 pm

Miten olette opettaneet tokopossuillenne ruutua? :)
Meillä on ongelma nimeltänsä ruutu. Ei olla kyllä ihan kauheasti harjoiteltukaan, mutta tälä hetkellä neiti ei hiffaa sitä ollenkaan. Oon treenannut niin, että palkka (narupallo)on ruudun takana. Käyn viemässä pallon koiran kanssa tai ilman, ja lähetän ruutuun. Ok, sinne mennään ja vauhdilla. Aina jos on palkka, tehdään ruutuun läpijuoksu. Onnistuu myös niin, että käyn MUKA viemässä pallon, neiti menee vauhdilla ja saan pysähtymään ruutuun "seiso"-käskyllä. MUTTA (nyt tulee ongelman ydin), jos en itse käy ruudun takana ja lähetän koiran, ei se enää tajuakaan. Minusta siis tuntuu että neiti tajuaa ruutu-käskyn "missä pallo"-käskynä :roll:
Olen tehnyt myös lähetyksiä tyhjään ruutuun ihan läheltä. Eevi on vähän ulalla, pörrää, pyörii ja räksyttää, mutta kun on vihdoin oikeassa paikassa, hirmuisesti kehuja ja palkka lentää. Aluski ei tiennyt ollenkaan, mitä siltä toivoin, ja alkoi tarjoamaan merkkiä: kiersi siis yhden törpön.
Nyt mietin, jatkanko näitä pallo-harjoituksia, vai pitäisikö aloittaa koko homma ihan alusta Salme Mujusen neuvomalla kosketusalustalla (matolla siis)?
Millä tyylillä olette koiranne opettaneet? Sujuuko ruutu hyvin?
neiti e

Paikkakunta: Oulu, menossa mukana myös staffi-pötkylä Eevi sekä isännän rotjake:)

ViestiKirjoittaja Jen » Ke Helmi 28, 2007 4:14 pm

Yksi iso vinkki:
Tarvitset avustajan. Avustajan, joka vie palkkaa sinne ruutuun ilman että sinun täytyy käydä siellä. Etenkin jos tapanasi on kävellä ns. ruutuunmenoreitti, niin koirahan vain seuraa sitä! Ruokakuppi, palloja, mitä tahansa, avustajalle paljon kassiin ja sitten vain paljon paljon paljon toistoja niin että se palkka on siellä ruudun takareunalla, ilman että itse käyt siellä. näitä toistoja ehkä noin sata hyvää :D ja sitten voit alkaa häivyttämään yhden kerran kymmenellä toistolla palkkaa pois. Eli 9 kertaa 10stä palkka on ruudun takareunalla, mutta aina välillä se on joko piilossa, osin tai kokonaan, tai sitä ei ole siellä. Samassa kohdassa, takareunalla.
~Matalat pärjää Aina~
Jen

ViestiKirjoittaja Ha-Mi » La Kesä 16, 2007 8:25 am

Kysymys kaukkareista. Miten teidän koira tekee vaihdot?

Olen nyt opettanut kaikki vaihdot niin että takajalat pysyvät paikallaan, silti jotku sanovat että istu-seiso-istu vaihto tuottaa sitten ongelman, eli koira etenee. Olisi siis viisaampaa opettaa tuo vaihto etujalat paikallaan. Meillä liike ei ole valmis, eli seisomasta siirtymiset maahan ja istumaan ovat vielä työn alla. Minulla on semmoinen asenne, että mehän opetellaan nekin vaihdot niin että oikeasti takajalat eivät liiku. Mitä mieltä olette noista "erijalat paikallaan" siirtymistä ja miten tuomarit asian ottavat? Eli omakohtaisia kokemuksia haetaan... Tiedän että ns. oikeaoppinen suoritus olisi että jommatkummat pysyvät aina paikallaan, mutta....
Ha-Mi

ViestiKirjoittaja vee » La Kesä 16, 2007 5:08 pm

meillä on pyrkimys olla siirtämättä takajalkoja. jos takajalat eivät liiku kertaakaan, koira periaatteessa ei liiku, vaikkakin olen kuullut, että joidenkin tuomareiden mielestä istu-seiso-istu -sarjassa nimenomaisesti koira liikkuu, jos takajalat pysyvät paikallaan. toisten tuomareiden mukaan taas riittää, jos joko etupää, takapää tai keskikohta pysyy paikallaan.

jos istu-seiso-istu tapahtuu etujalat paikallaan, tulee sarjan alkaessa (maahan-)seiso-istu-maahan takapää eteenpäin sen seisomasta istumisen verran. nykyäänhän mitataan kokonaissiirtymää eikä sitä, mihin koira sarjan lopuksi päätyy kuten ennenvanhaan. vastaavasti (maahan-)istu-seiso-maahan -sarjassa koira siirtyy taaksepäin jos istu-seiso-istu vaihdot tapahtuvat etujalat paikallaan ja muut takajalat paikallaan. istu-maahan-istu on koiralle teknisesti erittäin vaikea siten, että etujalat on paikallaan.
vee

ViestiKirjoittaja Duffa » La Kesä 16, 2007 8:51 pm

Meillä myös takajalat paikoillaan. Eräällä kurssilla kuulin, että ihanne olisi kuitenkin niin että koiran keskikohta pysyy paikoillaan, kuulemma 90 % maailman tokohuipuista tekee niin. SM-kisoissa pitää nyt silmä kovana seurata, miten maajoukkuelaiset tekevät...
Duffa

ViestiKirjoittaja Keplee » To Heinä 19, 2007 8:15 pm

Miten koiralle saisi vauhti ruutuun menoon? Missä vaiheessa koiralle sanotaan ruudussa "seis" käsky? Kun se liikkuu vai on pysähtynyt? Saako koira liikkua enään "seis" käskyn jälkeen?
Keplee

ViestiKirjoittaja Ha-Mi » La Heinä 21, 2007 3:18 pm

Seuraava ja uusi ongelma kaukkareissa!

Onko sallittua, että koiraa jätettäessä koira tekee mahanmenon niin että liikuttaa sekä etu - että takapäätä?

Eli jos koira on perusasennossa oikeassa kohtaa "viivaa" niin se jo sivulla maahanmennessä pakittaa, koska takapuoli liikkuu. Ongelman huomasin tänään. Koiraa siis osaa kyllä mennä normaalisti maahan (liikuttamatta takapäätä) ja niin tekee kauko-ohjauksessa, mutta sivulla maahanmeno on opetettu nopeaksi, jonka tähden koira "leviää" maahan vauhdilla.

Lasketaanko siis tuo ihan ensimmäinen maahanmeno myös kauko-ohjaukseen ja vähentävätkö tuomarit jo siinä jos koira liikkuu?

Jos järjellä ajattelen niin eivät vähennä, koska koirahan saattaa tehdä sivulla maahanmenon liikuttamalla etupäätä, mutta itse kauko-ohjauksessa liikuttamalla takapäätä, jolloin siirtymä olisi jo heti alussa aika suuri...

Ja haluaisin "varmoja" vastauksia, en mutu, että tiedän joudunko muuttamaan liikettämme vai en.
Ha-Mi

ViestiKirjoittaja Kaislus » Ma Heinä 23, 2007 11:01 am

Keplee kirjoitti:Miten koiralle saisi vauhti ruutuun menoon? Missä vaiheessa koiralle sanotaan ruudussa "seis" käsky? Kun se liikkuu vai on pysähtynyt? Saako koira liikkua enään "seis" käskyn jälkeen?

Pysähtymiskäsky ei ole pakollinen. Ruudussa saa antaa varsinaisen käskyn lisäksi yhden lisäohjauskäskyn, ja tuo seis-käsky lasketaan toiseksi lisäohjauskäskyksi. Sitä ei ole siis pakko antaa, mutta se ei myöskään vähennä pisteitä - tosin, jos olet kaksi kertaa käskenyt koiran ruutuun ja siellä käsket vielä seisomaan (ruutuun + ruutuun + seis), lasketaan se kolmanneksi käskyksi joka vähentää pisteitä kahdella. Niinpä siis ei ole väliä vaikka koira liikkuisikin seis-käskyn jälkeen, tai ainakaan siitä ei pitäisi ottaa pisteitä pois. Kun koira on käynyt makuulle, se ei saa enää liikkua ennen luoksetulokäskyä.

Itse en seis-käskyä käytä, koska koira käy kyllä liikkeestäkin maahan käskyn kuultuaan, ja näin varaa jää myös sille toiselle ruutuun-käskylle :)
Taidat vaatia liikaa
Kaislus

ViestiKirjoittaja Marja » To Marras 15, 2007 2:07 pm

Yks tunaroitsija täälläkin! :)

Kaksi koiraani olen nyt opettanut tekemään tunarin niin, että kasa hajuttomia kapuloita ja yks oma vähän hajustunut sinne sekaan ja mennnään yhdessä niitä siinä sitte ihmettelemään. Kummatkin koirani ovat myös tällaisia kierroksia kerääviä, joten puhuin niille rauhallisesti kapuloiden luona "niitä näitä" ja kun se oma sitten löytyi hajulla niin rauhallisia kehuja ja kehotuksia tuomaan kapula minulle. Näitä paljon ja sitten vähennetään pikkuhiljaa kapulat kisamäärään.

Matkaa harjoteltiin sitten erikseen niin, että kapuloiden seassa oli pieniä paloja makupaloja, jottei tule kiirettä nostaa ensimmäistä vastaantulevaa kapulaa, vaan syö ensin rauhassa ja samalla siinä sitten haistelee sen oman ja tuo varmasti oikean.

Etuna tässä oli useampikin asia: 1. Koska omani oli vain vähän hajustunut, minun ei ole koskaan kokeessa täytynyt edes miettiä löytääköhän koirani oikeaa kapulaa. 2. Harjoittelun alku on niiiiiiin rauhallinen, että jopa intopinkee-bortsuni pysyy tässä liikkeessä kasassa, eikä rotikkani ole koskaan edes yrittäny purra kapuloita jotka sille ovat kuin hammastikkuja. 3. Tällä tavalla pääsee etenemään hyvinkin nopeaa, sopii siis kärsimättömälle ohjaajalle :)

Kisakokemusta on vain 2 kertaa, mutta kummallakin kerralla itse kapulatyöskentely ollut moitteetonta. Pisteet ropisikin sitten siitä alusta ja lopusta joita ei ohjaaja-tyhmä jaksanut harjoitella :D Me nyt palataan siis alkuun siinä, että koiran pitää kestää se kun minä luovutan kapulan, eikä alkaa A) piipata B) koittaa varastaa kapulalle heti minun käännyttyä. Sitä se ilman liikkuria harjoittelu teettää ;)
jeesbox
Marja

ViestiKirjoittaja Tiggers » To Syys 25, 2008 11:04 am

Hejsan,

täällä ois yks tuleva voilainen, joten voisiko joku kertoa, mistä hitosta mä löydän SELKEET ohjeet, miten toi RUUTU tulisi opettaa koiralle OIKEIN ja vielä vaihe vaiheelta + suositukset sopiviksi käskyiksi?!
Meinataan startata koemielessä yhdessä voittajakokeessa vielä tänä vuonna, sitten jäädään kunnon treenitauolle voittajaa ja evl:aa varten... :roll:
Tiggers

ViestiKirjoittaja Tiggers » Ma Loka 20, 2008 7:05 pm

Lisää kysymyksiä... :D
Metallinouto: Miten saan metallikapulan koiralle yhtä mieluisaksi kuin tavallisenkin kapulan, jotta koira uskaltaisi tarttua metalliin ja jopa tuoda?
---
Hahaa, sain tuossa eilen illalla hurjan idean: kokeilen miten koira pitää metalliveistä suussa. Kokeilin sitten tänään ja kas, kas: pitämisharjoitukset runsaine palkkioineen ja kehuineen onnistuivat ja ei menyt kauaa kun koira jo toi veistä :D Kohta kai voimme jo siirtyä metallikapulaan, mutta ennen sitä kai kokeilen laipatonta metallipätkää...
Tiggers

ViestiKirjoittaja Paupe » Ti Marras 04, 2008 4:12 pm

Moro Tiggers,

Mekin olemme aloittaneet voittajan liikkeiden tahkoamisen, kun avoimeenkaan ei enää pääse kisaamaan... :lol: Minulla on pehmeähkö auspai, joka virittyy kuitenkin kivasti treenatessa. Niin ja tämä on siis eka toko-koirani, joten sillä varauksella voi ohjeita lukea.

Aloitin ruudun opettelun ensin vain viemällä lelua ruutumerkeistä tehdyn kujan päähän. Koira osasi jo eteenmenon pk-puolelta, joten tämä oli aika helppoa opettaa. Sitten vähensin merkit neljään ruutumerkkiin ja jatkoin harjoituksia. Myöhemmin aloin pysäyttää koiraa, jolloin huomasin, että käsky saa tulla aika ideaaliseen aikaan, mikäli haluaa koiran olevan edelleen ruudussa. Toistojen myötä vauhti alkoi hidastua...

Sitten juttelin muiden toko ihmisten kanssa ja he neuvoivat minulle tuon kosketusalustan. Aloin siis aivan alusta ja opetin koiralle sisällä ruutu käskystä kosketuksen etutassulla alustaan (pakastepurkin kansi meillä). Kun koira osasi tämän, aloin tehdä samaa pihalla ja lisäsin ruutumerkit aivan alustan ympärille. Pikkuhiljaa levitin ruutumerkkejä ja lähetin koiraa pidemmältä matkalta ruutuun koskemaan alustaan ja aloin "häivyttää" alustaa ruohon/hiekan sekään. Aluksi siis tein metrin päästä jne. Aina kun koira juoksi alustalle ja tämäytti sitä etutassulla, tuli isot kehut ja juoksin vielä ruutuun palkkaamaan.
Näin koira oppii etsimään kosketusalustaa ruutumerkkien sisältä ja tämän jälkeen oli helppo käskyttää seis/maahan. Mitään siirtokäskyjä en ole vielä opettanut, kun tämä tapa on toiminut hyvin ja koira hakeutuu automaattisesti ruudun keskelle. Välillä pidän edelleen alustaa ja palkkaan koskemisesta ja välillä ei alustaa ja maahanmenosta palkka.
Täysin erillään olen ottanut sitten sitä loppuosaa, jossa koira makaa paikallaan ja ohjaaja kävelee kohti-käännös vas/oik- kohti lähtöpaikkaa ja kutsu seuraamiseen. Kokonaisena liikkeenä en ole vielä tehnyt kaikkia osia.

Toivottavasti saat tästä jotain irti, meillä tämä tapa ainakin toimi. Ja tsemppiä voivotteluun! :D
Paupe

ViestiKirjoittaja Hensku » La Tammi 31, 2009 7:05 pm

Ohjattuun noutoon tarvittaisiin nyt vastauksia:

Täytyykö sanoa seis-käsky, kun koira menee merkille? Vai käykö, että sanoo koiralle merkki, koira menee oikealle paikalle ja seuraava käsky on suuntakäsky kapulalle? Entäs sitten ohjatussa, käykö vasenhae/oikeehae + käsimerkki, vai pitääkö olla pelkkä hae + käsimerkki tai vasen/oikee + käsimerkki?

Jos joku näistä sais selvää :roll:
Hensku

EdellinenSeuraava

Paluu Koulutus