Seuraaminen ilman namia

Pulman paikat ja vinkit toko koulutuksessa

Valvojat: nikke w, gsb

Seuraaminen ilman namia

ViestiKirjoittaja tiuku » Ma Maalis 24, 2008 8:07 am

Eli seuraamista ilman namia ei voi kutsua meillä seuraamiseksi siis tarvitsisin neuvoja kuinka alkaa harjoittelemaan ilman kädessä olevaa namia. Koira on rauhallinen eikä yleensä innostu lelustakaan kuin kerran koulutuksen aikana. Ruoka on parempi palkkio.
tiuku

ViestiKirjoittaja hippunen » La Maalis 29, 2008 9:08 am

Meillä oli tuon vanhemman kanssa alussa samoja ongelmia eli seuraamisesta ei oikein tullut mitään ilman nameja, kun meille ei vielä ollut muodostunut sellaista suhdetta niin kuin nykyään, että koira tekee asioita, koska mun kanssa tekeminen on kivaa.

Asiaan auttoi namipaikan vaihto eli opetin koiralle, että kun se tekee oikein, niin namin sylkäsinkin suusta. Hetki aikaa meni harjoitteluun, että koira todella oppi ottamaan namin kiinni, mutta pian ahne koira tuollaisen asian oppii :D

Niinpä homma toimi siitä eteenpäin niin, että koiran huomaamatta jemmailin makupaloja poskeen (jolloin koira ei voinut tietää, että koska mulla sille nameja edes on) ja sit kun se teki hyvin niin sylkäsin sille palkan. Meillä parani kontaktitkin sen jälkeen huimasti ja itse asiassa pian sen jälkeen alettiinkin jo päästä lähemmäs tätä "anna mun tehdä joku liike palkaksi äskesestä liikkeestä" -tilannetta koiralla, mikä nykyään vallitsee :)

En voi taata, että myös teillä tämä toimii, mutta kokeile ihmeessä, ei siinä mitään ainakaan menetä. Kannattaa vaan valita jotakin hyvän makuisia nameja, kun välillä ainakin itse sitten seurauttelin pitempiäkin matkoja treeneissä kehumalla enkä koko aikaa makupaloja sylkenyt, niin voi alkaa maistua aikas pahalta suussa, jos namit huonosti valittu :x
hippunen

ViestiKirjoittaja Kiia » La Maalis 29, 2008 7:29 pm

No jos koira osaa seurata eli tietää, mitä käsky "seuraa" tarkoittaa, niin miten olis pakote? Ja heti, kun ottaa kontaktia, niin palkka. Eli "SEURAA!"> nyppäys remmistä > koira katsoo kohti > palkka. Mä olen muutenkin sitä mieltä, että namipaloilla opetetaan uusi asia, ja kun asia osataan, ei nameja käytetä "houkuttimena" vaan "palkkana".
Kiia

ViestiKirjoittaja Timppa » Su Maalis 30, 2008 6:34 pm

Minä olen eri mieltä tuosta pakotteen käytöstä. Ei tarvitse montakaan kertaa nyppästä kun koira ehdollistuu siihen, että kontaktia ei tarvitse ottaa ennen kun kaulassa tuntuu nykäisy.
Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä, on mennä toista puolitiehen vastaan
Timppa

ViestiKirjoittaja Nakkis » Ti Huhti 01, 2008 4:03 pm

Yhden vinkin kuulin, jota en ole itse vielä kokeillut.
Eli sidotaan makkaraan tai nakkiin naru ja se omaan kaulaan roikkumaan. Kyllähän koira sitä makkaraa tuijottaa mielellään, joten samalla ehdollistuu seuraamiselle.

Itse ajattelin kokeilla tätä nerokasta kikkaa (joku collie on kuulemma saanut tämmöisen kikan avulla täydet pisteet seuraamisesta)
Nakkis

ViestiKirjoittaja sartsa » Ke Huhti 02, 2008 2:07 pm

Myös se että koira olisi sinun ja seinän välissä estää sitä kääntyilemästä tai lähtemästä sivulta jos se niin tekee. Remmi myös niin että se ei pääse edistämään / jättämään kumpaa tekeekään. Ottaisin sellaisen palkan jota ei saa muusta, jotain tosi eksoottista herkkua ja sen lisäksi katsekontaktin harjoittelun. Ihan älyttömät bileet aina pienestäkin onnistumisesta ja sitten vaatimaan lisää.

Myös kannattaa yrittää pitää koiraa myös sivulla perusasennossa katsekontaktissa ja vapautella kesken kaiken mielettömillä kekkereillä. Näin sinun sivulla olosta tulee mieluisaa. Uuden käskynkin voisi melkein ottaa jotta se nykyinen käskysi ei haittaa uutta kivaa liikettä. Itse vaihdoin käskyä ja nyt se pelaa kivasti ja ylläpidän sitä kontaktitreeniä jatkuvasti. Niin ja pikkuhiljaa pois seinästä päin.

Toisella koirallani toisaalta taas ei auta kuin pakote (suullinen ärähdys että lopettaa kohnaamisen) ja sitten vain odottelemaan että pääsee palkkaamaan oikeasta asiasta. Nyt saan sen 8 metriä eteenpäin ilman hyppelyä tai irtoamista joten riippuu vähän koirasta mikä toimii ja mikä ei ;D Ensimmäinen esimerkki ei siis kestä pakotteita paljoakaan tai pidä ärähtelyistä joten kaiken pitää olla uskomattoman hauskaa, silloin koirakin pelaa.
sartsa

ViestiKirjoittaja Kiia » La Huhti 05, 2008 11:34 am

Timppa kirjoitti:Minä olen eri mieltä tuosta pakotteen käytöstä. Ei tarvitse montakaan kertaa nyppästä kun koira ehdollistuu siihen, että kontaktia ei tarvitse ottaa ennen kun kaulassa tuntuu nykäisy.

No ei meillä ainakaan ole noin käynyt :?
Kiia

ViestiKirjoittaja Nakkis » Su Huhti 06, 2008 4:15 am

Kiia kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Minä olen eri mieltä tuosta pakotteen käytöstä. Ei tarvitse montakaan kertaa nyppästä kun koira ehdollistuu siihen, että kontaktia ei tarvitse ottaa ennen kun kaulassa tuntuu nykäisy.

No ei meillä ainakaan ole noin käynyt :?

Ja meillä taas kävi juuri näin mäyriksen kanssa.
Maastonakin kanssa ei voi käyttää pakotetta yhtään, muutoin haistattaa pitkät ja tekeminen loppui siihen.
Nakkis

ViestiKirjoittaja Kiia » La Huhti 12, 2008 6:58 am

^ tottakai riippuu koirasta, mikä auttaa, mikä ei. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Mutta ei myöskään voi sanoa "älä vaan tee näin tai näin" juuri em. syyn vuoksi :wink:
Kiia

ViestiKirjoittaja Nakkis » Ti Huhti 29, 2008 3:02 am

En jaksa avata uutta ketjua, niin viskataan tänne.

Miten saan motivoitua koiran, jolla ei luonnostaan ole palvelushalua?
Maastonakin kanssa on tarkoitus suorittaa BH - koe kesällä ja olen tietoisesti palkannut namilla vähemmän.
Nyt herra maastonakki on aloittanut hidastelemaan seuraamisen kanssa ja jäävätliikkeetkin tehdään kuin hidastetussa filmissä.

Ohjeet otan vastaan suomenkielenä, hienot termit ovat hepreaa vielä pitkään, sillä harrastaminen on vasta aluillaan. Se miten pitkälle mennään, on taas toinen juttu.
Nakkis

ViestiKirjoittaja Swi » Ti Huhti 29, 2008 2:45 pm

^Palkkaatko koskaan leikkimällä? Moniin koiriin saa kivasti intoa kun vaihtaa namipalkan leikkimiseen ja leluihin.
Swi

ViestiKirjoittaja sartsa » Ti Huhti 29, 2008 6:18 pm

Meillä seurattiin mutta ilman kontaktia. Vaihdoin patukkaan. Seurattiin reippaammin ilman kontaktia. Vaihdoin palloon. Seuraa nyt hienosti kontaktilla :) Eli nyt penkomaan lelualet ja kokeilemaan.

Itse tein sitä virhettä että kun koira hieman jätätti, minä hidastin, koira alkoi ennakoimaan että "sanotko maahan vai seiso" joten tiukka reipas kävely ja kesken 1-2 sekunnin hyvän suorituksen palkka.

Jos koira edes kulkisi vierellä ja katsoisi päin niin sekin olisi hyvä alku jos nyt kerrassaan löntystelee, heitä vaikka kärrynpyöriä jotta kaveri herää :)
sartsa

ViestiKirjoittaja Nakkis » To Touko 01, 2008 3:30 am

- Siuwi -

On yritetty lelulla palkkaamista, mutta sen kanssa saan heilua aivan yksinäni (on kokeiltu patukkaa, palloa, vinkulelua, narua jopa mun vanhoja sukkia - ei auta. Kotona leikkii kuitenkin aivan täysillä. Kenttä on tuon mielestä vain ja ainoastaan työskentelyä varten, eli siellä ei voi hillua. Kentällä tuo ei edes vapaudu käskyllä. Tönöttää perusasennossa vaikka maailman loppuun saakka, eikä taatusti lähde, vaikka kuinka sanoisin vapaa ja taputtaisin)

Nyt otin nakin kanssa treenitaukoa, en tee sen kanssa mitään ennen maanantaita. Annan vain olla kuin sika pellossa.
Lenkeillä hakee katsekontaktia koko ajan ja kipittää aivan vierellä.
Maanantaina toivottavasti on eri ääni kellossa.
Nakkis

ViestiKirjoittaja sartsa » To Touko 01, 2008 12:22 pm

Aika jännä. Jospa kävisit vain leikkimässä treenikentällä jos se kotonakin leikkii tai siinä lähistöllä jos treenipaikalla vaihtuu vaihde? Ja jos tönöttää perusasennossa niin voi sitäkin hyödyntää mm. ottaa askel eteen "sivu"-käskyllä, sopivan lyhyt matka eli suoraan sanoen ottaa takapakkia koko liikkeessä itsekin. Ja pikkuhiljaa pari kolme askelta lisää? Treenitauko voi myös tehdä ihan hyvää, ainakin meille riitti neljä päivää sairastaessa.
sartsa

ViestiKirjoittaja Nakkis » Pe Touko 02, 2008 6:31 am

^ Kyllä sitä tuon maastonakin kanssa on tullut monesti semmoinen harvinaisen tyhmä olo, kun sen motivoiminen ei olekaan yhtä helppoa kuin tuon isomman.

Lenkeillä nakki on alkanut ottamaan kontaktia ja odottaa käskyjä, mutta en ole tehnyt mitään. Maanantaina sitten seuraavan kerran.

Meidän koirakerhon treeneissä vetäjät kehottavat opettamaan vapautumisen - kyllä se osaa vapautua, mutta ei treeneissä :lol: *hakkaa päätä seinään*
Metrin päässä kentältä riehuu kyllä lelun kanssa, mutta kentällä ei toivoakaan.

Voisin tietysti kokeilla riekkua tuon kanssa kentällä, jospa se hiffaisi, että vapautuminen kentällä onkin kiva juttu, eikä siellä tarvitse olla koko ajan tosissaan.
Nakkis

Seuraava

Paluu Koulutus