Namikuppi ilmaisulla jäljelle

PK-keskustelua kokeista, treeneistä ja elämästä

Valvojat: nikke w, gsb, Annika

Namikuppi ilmaisulla jäljelle

ViestiKirjoittaja jaana » Pe Elo 04, 2006 6:46 am

Miten pian olette ottaneet jäljelle namikupin ilmaisulla mukaan?

Itse sain neuvon, että namikuppi jäljen päässä selkiyttää hommaa koiralle ollen palkka tehdystä työstä. Ja oma koira oppi nopeasti parilla harjoituksella (jäljen ulkopuolella), että kupin kohdalla mennään maahan ja sitten sieltä kupista saa namia.
Meillä takana makkararuudut ja n. reilu kymmenkunta suoraa jälkeä, nami löytyy vielä joka askeleelta. Jäljen pituus on ollut n. 10-15 metriä. Olen käsittänyt, että monet ottavat ilmaisun mukaan vasta paljon myöhemmässä vaiheessa, onko tähän joku syy?
jaana

ViestiKirjoittaja nikke w » Ma Elo 07, 2006 7:22 pm

Tapoja on niin monta kuin meitä ihmistäkin.
Itse en käytä kuppeja lainkaan. Syystä, että koiralle tulee kiireempi jäljen loppuun, koska siellä odottaa suorastaan ämpärillinen herkkuja... Ruutujen jälkeen aloitan kolmioita, joista vedän "suoran" ja loppuun taas pieni kolmio. Ja askeleet peräkkäin ja joka askeleelle syötävää. Ja suorahan ei sitten ole suora, vaan jälki kiemurtelee miten milloinkin, jotta koiralla tarkkaavaisuus säilyy. Toki teen suoriakin.

Itse ajattelen niin, että kun jälki on ajettu, niin sitten vaan se on siinä. Edellistä rotikkaa palkkasin narupallolla taskusta sitten matkalla pellolta autolle, ja joskus nartsapallo oli palkkana jäljen päässäkin.
Mutta siis tätä nykyistä koiraa rakennan silleesti, että se saa sitä palkkaa siinä koko ajan tehdessään työtä. Kun jälki loppuu, koira on rauhallinen ja annan vielä taskusta samaa syötävää.

Ilmaisun ottaminen mukaan vasta myöhemmin;

on mielestäni selkeää opettaa jäljestämiseen liittyviä asioita koiralle paloina aivan kuten jotain muutakin esim. tottisliikkeitä. Ei siis kokonaista liikesarjaa seuraa-maahan-luoksetulo ja siitä sivulle, vaan kaikkia aina erikseen ja sitten jossain vaiheessa ne yhdistetään, riippuen koiran kehittymisestä. Sama jäljellä: erikseen olen tehnyt janaharjoituksia, kulmatreenejä,esineilmaisua (tämän olen tähän asti opettanut tosin aina suoraan jäljellä, eli koira on osannut jo teknisesti jäljestää myös kulmat).

Ilmaisun opettamiseen olen käyttänyt kannellisia pieniä purkkeja
, joita koira ei saa auki. Esine on ollut purkin päällä ja kohdalla olen käskyttänyt koiran maahan. Sitten normaali kävelyvauhdilla koiran luo ja kansi auki, voila- taas tulee superpalkkaa ja aika pian tosiaan koira yhdistää että esineellä mennään maahan ja saa herkkua. Sitten alan jemmata purkkia huomaamattomammaksi ja tämän voi tehdä jopa kaivamalla maahan sellaisen filmipurkin. Koira jäljestää tosi tarkasti ja saa palkkioksi maahanmenosta kaivaa sen ihanan purkin sieltä syötäväksi.

Ja kyllä, esineet voi opettaa erikseen eli ei jäljellä, vaan ihan vaikka olohuoneen lattialla. Itsestäni vaan tuntuu, että on luontevaa ollut aina lisätä yksi "palanen" jo koiran osaamaan hommaan.

Mainiota perustietoa löytyy esim. täältä:
http://www.olsa.info/jalki.htm
nikke w

Paluu Palveluskoirat