Agipulinaa

Agiharrastajat tänne kirjoittelemaan...

Valvoja: gsb

ViestiKirjoittaja kepa » Ma Syys 15, 2008 7:13 pm

Nyt haetaan apuja vähän jokasuunnalta mistä sitä suinkin voisi löytyä.

Remun kanssa on nyt harrastettu agilitya ~2v. ja siihen aikajaksoon on mahtunut monenlaista. Tällä hetkellä kilpailemme agilityn kakkosluokassa, jossa oneglma onkin vasta ilmennyt. Koira tekee treeneissä aina aivan täysillä mun kanssa töitä, tehdään rataa yhdessä ja meillä on hauskaa, tässä ei olekkaan mitään ongelmaa. Nyt kuitenkin parin-kolmen viime startin radoilla on radalla ollut ihan joku toinen koira, koira joka rallattelee omiaan pitkin eteentulevia esteitä välittämättä juuri mitään mun ohjauksesta, ohajuksesta mitä en ainakaan tiedostaen tai videoltakaan katsoen tee toisin kuin treeneissä. Kisatilanne ei jännitä tai ole mitenkään omituinen enää, koska ollaan kuitenkin kisattu hyvällä fiiliksellä ja yhdessä rataa tehden ykkösissä. Itse en tietoisesti ole muuttanut mitään, toiminut erilailla tai muutenkaan tehnyt mitään erilaista minkä itse tiedostaisin.
Tämä alkaa olla jo ongelma, mihin tarvittaisiin neuvoja. Tottakai katsotaan kaikki epikset ja mennäänkin niihin, mutta mitä mä niissä teen kun Remu painelee omiaan? Mikä tähän voisi olla syynä, mikä mättää? Tottakai ruudun takaa on hirmu hankala koettaakkaan ohjastaa kun ei ole koirakkoa treeneissä/kisoissa nähnyt. Jos joku kuitenkin tietää/tuntee vastaavanlaisen tapauksen tai osaa esittää oman näkemyksensä asiasta, kuuntelen tätä mielelläni. Kaikki apu on tervetullutta!
kepa

ViestiKirjoittaja sartsa » Ti Syys 16, 2008 9:23 am

Remun ikä, rotu, luonne? Onko pallit? Miten puutut rallatteluun? Mitä teet sen jälkeen kun se jättää sut oman onnen nojaan? Onko harjotukset vaikeutuneet / helpompia? Teettekö erilaisia harjoituksia paljon (lyhyitä, pitkiä)?
sartsa

ViestiKirjoittaja sartsa » Ti Syys 16, 2008 9:29 am

Vielä, ennen teidän starttia lämmitteletkö ja miten? Onko koira melskeessä vai viime hetkellä ennen vuoroa vähän aikaa siinä? Kun treenaatte, treenaatteko yksin, samojen koirien kanssa?

Niin paljon kuin aattelin, niin kyllä koira vaan tietää koska on koe / kisa ja koska ei :) Meillä tokoon verrattuna (agilityssa ei vielä ainakaan mitään hallintaongelmia) kokeessa vire on ihan perseellään. Kokeenomaisissa treeneissä vire on hyvä, joten jotain kuitenkin teen eritavalla, vaikka en omasta mielestäni. Käskyt, jätöt jne, oman vuoron venailu, vireennosto, lämmittely. Sama homma, koira nousee kokeessa AVOn paikallamakuusta AINA ja kitisee. Ei koskaan treeneissä vaikka mennään kokeenoaisesti. Meillä tosin agilityyn mennessä ei virettä tarvi nostaa erikoisemmin mutta tokossa täytyy joskus vähän tuupata.
sartsa

ViestiKirjoittaja kepa » Ti Syys 16, 2008 3:58 pm

Aivan, Remusta sen verran, että rodultaan bordercollie, iältään reilu kolme ja pallit löytyy, mutta sukupuolivietti ei ole koskaan ollut voimakas (lähtee normaalisti radalle vaikka kaverilla juoksunsa aloittamassa oleva/juuri juoksunsa lopettanut narttu mukana). Luonteeltaan Remu on aika 'perusbc' , nopea, kiihkeähkö ja utelias. Sillä tosin on melko huono paineensietokyky ohjaajan suunnalta.

Vielä kun en ole mitään yhtenäistä taktiikkaa miten toimia koiran käyttäytyessä noin, niin on tehty sitä että kohta vain otetaan uudestaan, mikä tavallaan jo on palkkio koiralle joka vain haluaa päästä tekemään. Tehdään tosi vaihtelevia harjoituksia, kerran viikosssa ryhmässä ja toisen kerran viikossa yksin tai jonkun kaverin kanssa.
Meillä ei ole vielä ainakaan tokossa ollut mitään kummallisempia juttuja että olisi pitänyt miettiä miten koiran saa vireeseen, tekeminen on kivaa. Eikä itseasiassa varsinkaan agilityssä ole ollut viretilaongelmia ;)

Mitä on muiden kanssa mietitty, niin homma seis heti kun 'rallattelu' alkaa. Näin pyritään kertomaan koiralle, että jos ei tehdä yhdessä niin ei tehdä ollenkaan, tuommoinen loppuu nyt. Tämä palkkaamisen sijasta siksi, että Remulle paras palkka agilityssä on tosiaankin jatkaa rataa, ei nami tai lelu, agility vaan on niin kivaa!
Treeneissä tätä on tosin hankala treenata kun siellä ei ko. ongelmasta ole tietoakaan. Joten hyvin alustavasti on pohdittu, että paljon epiksiä, joissa kaikissa toimin samalla tavalla, eli nappaan koiran kainaloon ja poistun radalta. Tästäkin toki kuuntelisin mielelläni mielipiteitä ja näkmyksiä :)
kepa

ViestiKirjoittaja sartsa » Ke Syys 17, 2008 8:36 am

No juu, bc:n ongelma tuskin on sitten äijäily tai ohjaajan "johtajuuden" kyseenalaistaminen sinällään, niinkuin voisi olla esim. jollain muulla äijäuroksella (meiän Taavi;). Taas bc:mäistä on tuo ohjaajaherkkyys ja paineensietokyky riippuu pitkälti ohjaajasta.

Mä nappaisin koiran raiveleista autoon. Jos oma seura järjestää epiksiä niin silloin voisi testata luonnossa mitä sillä jäähyllä on seurausta. Eli jos saisit vikana suorittaa radan ilman arvostelua kokeenomaisesti JOS Remu lähtee omille teilleen. Mä luulen että siinä on vaan toi tilanne, eli oman vuoron venailu, jättäminen yms. pikkujuttu jossa saattaa jämerästi tehdä jotain erilailla kun kaikki nyt sen tietää että treeneissä on ihan eri juttu.

Tai ihan joku kuukauden agilitytauko?

Tsemiä teille, takapakkeja kuitenkin tulee missä tahansa ja mikäs sen parempi motivaattori onkaan!
sartsa

ViestiKirjoittaja kepa » Ke Syys 17, 2008 4:32 pm

Hmm, en ehkä ihan kokonaan ymmärtänyt tekstiäsi, mutta suurimmilta osin nyt kuitenkin :) Meillä oli just pari viikkoa kesäkuusta ja heinäkuu kokonaisuudessaan pitkää taukoa ja tässä kuukauden sisällä parin viikon tauon poikanen, niin mä en juurikaan siinä näin pian uudelleen näe syytä.
Mutta jatkossa tullaan jättämään rata kesken heti kun mainittua käytöstä ilmenee. Koira kainaloon ja menoksi, se olikin sitten siinä.
kepa

ViestiKirjoittaja sartsa » To Syys 18, 2008 8:35 am

Joo oon kyl aika huono jäsentelee tekstiä :)

Jos on epikset

- Remu lähtee omine nokkineen
- Remu kainaloon ja autoon
- Muut suorittaa radan
- Remu vikana radalle joko niin että se arvostellaan tai ei, mutta kokeenomaisesti, jotta tilanne säilyisi samana.

Joo taukoa ei kannata pitää jos sitä on ollut. Entä jos tuo karkailu johtuu tauosta? Meillä tokotauon seurauksena ongelmallinen seuraaminen onkin yhtäkkiä kaikista pakotteista ja vaatimisista huolimatta nyt yhtäkkiä todella vietikästä ja vire on korkealla. Jos Remullakin käy kierrokset tauon jälkeen. Mutta kannattaa silti jäähyttää se tuosta, niin ainakin tietää kannattiko.
sartsa

ViestiKirjoittaja kepa » Pe Syys 19, 2008 7:36 am

Mä en uskoisi, että tauko olisi mitenkään syypäänä tuohon omien esteiden kulkemiseen, koska - kuten jo mainittu - Remu suorittaa treeneissä hyvin oli pidetty taukoa tai ei. Joku tässä kisaamisessa nyt kuitenkin mättää ja sitä olisi ihan hyvä lähteä ainakin aluksi purkamaan ym. tavalla.
kepa

ViestiKirjoittaja Totteli » La Tammi 03, 2009 6:38 pm

Mun nuori urokseni taas on putkihullu. Aivan ja kertakaikkiaan. Se kun näkee putken (ihan sama missä, vaikka toisel puolel kenttää piilotettuna ojarumpuun) niin siellä on. Saan sen silloin tällöin karjaistua takaisin, mutta joskus se vaan menee, vilkaisee mua olan yli, että joojoo, kohta tuun takas, käyn vaan putkessa pikapikaa...

Eli ideoita? Ei sitten herkimmästä päästä tämä nuori herra ja ikää 1,5.
Kohti ääretöntä ja sen yli
Totteli

Edellinen

Paluu Agility