Kun Agility siirtyy Kennelliiton alaisuudesta Agilityliiton alaisuuteen, mitä muutoksia on odotettavissa?
Tuleeko Agilitysta urheilua, jossa koira on vain väline jolla urheilla? Ohjaajille lisenssit, koska ohjaaja on se tärkein tässä(kin) urheilulajissa? Ohjaajille dopingtestit niinkuin muillekin urheilijoille?
Muuttuuko agility tosikkomaisemmaksi touhuksi urheilustatuksen myötä?
Kuinka suuri osa harrastajista on niitä joiden mielestä Agility on urheilua? Kuinka suuri osa sitä mieltä, että Agility on koiraharrastus?
Kauheasti ajatuksia herättää ainakin minun päässäni vai olenko turhasta huolissani, jos mikään ei muutukaan käytännön tasolla?
Omakohtaisesti pidän agilitya ensisijaisesti koirani lajina. Olen sitä itse lajiin kouluttanut, mutta en missään nimessä ole URHEILIJA, enkä sellaiseksi aio alkaa. Viimeiset kaksi vuotta koiraani en ole ohjannut itse, mutta ei sen ohjaajakaan ole urheilija, vaan pätevä agilitykoiran ohjaaja joka on viimeisen vuoden ajan hoitanut myös koirani kanssa treenaamisen.
Jääkö koira uudessa systeemissä huippu-urheilijaohjaajan varjoon?
Vai onko lisenssi vain ja ainoastaan tapa kerätä rahaa agilityliitolle, jolloin lisenssin voi huoletta lunastaa myös harrastelijaohjaaja ilman pelkoa urheilijaksi leimautumisesta?
Urheilijoiden dopingsäännöt kaiketi tulevat koskemaan kaikkia lisenssin lunastaneita? Pitänee siihen tarkemmin perehtyä, mutta ainakin nykyään kun agilityssa kisaa monenmoista ohjaajaa lapsesta vanhukseen, on siellä varmaan ohjaajilla monenlaista lääkitystäkin, suurin osa ohjaajista kun on ihan tavallisia kuolevaisia ihmisiä verenpaineineen, astmoineen, diabeteksineen, nivelvaivoineen, selkävikoineen yms.yms. ja lääkkeiden avulla moni pystyy elämään normaalia aktiivista elämää, vaikkei ehkä urheilijaelämään pystyisikään.
Oikeastihan tätä ei edes tarvitsisi pohtia, on ihan helppo ratkaisu. Unohdan koko lajin, joka tuntuu muuttuvan minulle liian monimutkaiseksi käsittää.
Ja miten nopeassa tahdissa. Muistan elävästi, kun -80 luvulla ensimmäiset agikisat näin ja ensimmäiset seurat perustettiin. Käytiin kursseilla. Laji oli hauska, koirilla oli hauskaa, ohjaajilla oli hauskaa.
Nyt touhu tuntuu tosikkomaiselta, ohjaajilla verenmakusuussa ja koira vain urheiluväline.
Vai tuleeko laji jakautumaan kahdeksi eri lajiksi? Urheilulaji-Agilityksi ja tavallisten harrastajien agilityksi? Urheilu-agi on sitä virallista Agilityliiton alaista toimintaa, tavalliset voi hyppyyttää koiriaan omilla säännöillään erilaisissa epävirallisissa karkeloissa.